Allerede tidligt om morgenen torsdag den 12. marts traf Agri Nords ledelse den beslutning at sende alle medarbejdere hjem for at arbejde hjemmefra. Samtidig blev alle fysiske møder aflyst, skriver Agri Nord i en pressemeddelelse.

- Vi tager ingen chancer med kundernes og medarbejdernes helbred. Som ansvarlig virksomhed har vi taget det valg, at alle arbejder hjemmefra, så vidt det er muligt, og at vi ikke afholder fysiske møder, siger adm. direktør Kim Koch.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det var en svær beslutning, idet mange kunder er i fuld gang med at få lavet markplaner, og der er højsæson for regnskaber.

- Men vi ser ingen anden løsning end at tage Sundhedsstyrelsens anbefalinger alvorligt og passe på hinanden. Vi er en ansvarlig virksomhed, som tager beslutningen. Den vil vi ikke overlade til den enkelte medarbejder, siger Kim Koch.

Digitale løsninger

Det var afgørende for beslutningen, at konsulenterne fortsat kan servicere kunderne optimalt. Og alle de digitale muligheder og løsninger, der findes i dag, er en afgørende faktor for, at Agri Nord turde tage den svære beslutning.

- Vi troede på, at vi kunne klare kundekontakten via både telefon, PC eller tablet og få lavet de opgaver for vores kunder, som vi skal, siger Kim Koch.

Og det har vist sig, at de digitale løsninger fungerer rigtig godt. Der bliver holdt kundemøder via løsninger som Skype og Microsoft Teams, hvor konsulent og kunde blandt andet kan se hinanden, hinandens skærme, dele dokumenter og mange andre funktioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Agri Nords effektivitet er opretholdt, trods det at alle medarbejdere har måtte flytte deres kontor hjem.

- Vores medarbejdere har klaret udfordringen meget flot og har i det hele taget en positiv tilgang til alle de nye digitale løsninger. Det er derfor vi kalder dem A-holdet, og vi har en specialgruppe, der er A-holdet Digitalisering, siger Kim Koch.

Erstatter ikke personlig kontakt

Agri Nords Planteavlsafdeling har været alene på markbesøg i år. Efterfølgende er udfordringer i marken og aftaler om indsatser for den kommende vækstsæson aftalt pr. telefon.

Det har været helt problemfrit, skriver Agri Nord i pressemeddelelsen.

Men derfor glæder de ansatte i planteavlsafdelingen og resten af kollegaerne i Agri Nord sig alligevel til igen at kunne mødes face to face med kunderne, når sundhedssituationen igen er sikker for alle.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er ingenting, der erstatter det gode, personlige møde, siger Kim Koch.