Et bredt flertal i Folketinget besluttede i december 2019 at indgå en aftale om en ny klimalov, som indebærer, at Danmark skal have reduceret sine udledninger af klimagasser med 70 procent i 2030 og være klimaneutralt i 2050. Vi er nødt til at tage klimaudfordringen alvorligt og skride til handling for at få omstillet det danske samfund i grøn retning. Men det skal gøres på det kloge måde uden unødigt tab af velfærd, danske arbejdspladser, mobilitet og livskvalitet. Desuden skal vi have øje for omkostningseffektivitet, teknologineutralitet og målet og et sammenhængende Danmark i bedre balance. Endvidere skal vi sørge for, at den grønne omstilling ikke vender den tunge ende nedad, så folk med små indkomster rammes forholdsvist hårdt. Kort sagt, skal de kommende grønne tiltag være i trit med virkelighedens verden.

Klimarådet har nu barslet med en række anbefalinger til den grønne opstilling. Blandt en række interessante forslag er der også direkte fejlskud, der synes udtænkt i en fjern osteklokke. Det gælder ikke mindst rådets anbefaling om en dramatisk stigning i prisen på dieselolie og benzin på 4-5 kr. pr. liter. Et sådant forslag vil direkte modarbejde det vigtige mål om et sammenhængende Danmark i bedre balance. Fordi danskere i store dele af provinsen derved vil få store ekstraomkostninger i forhold til storbyboerne. Desuden er det helt på månen i forhold til grænsehandel. Tilsvarende er jeg helt enig med Dansk Industri samt Landbrug & Fødevarer i afvisningen af rådets forslag om en enorm høj dansk afgift på 1500 kr. pr. ton CO2. Det vil sende gode danske job direkte til andre lande, hvor industrien og landbruget ikke som her har stærkt fokus på klima og miljø. Det vinder det globale klima intet på. Til gengæld taber danskerne velfærd. Vi vil i den kommende tid få mange velmenende klimaråd. Men det drejer sig om at holde tungen lige i munden og være opmærksom på konsekvenserne ved og prisen på de enkelte forslag. Venstre er klar til at tage et klimaansvar. Men vi holder fast i et balanceret Danmark og gode danske arbejdspladser.