Modsat her i landet hvor gyllen læsses med en pumpe direkte i gyllen, så læsses gyllen i en række lande ved at gyllevognen docker koblingen på læsekranen ned i en tragt på lagertanken eller på de vogne der bringer gyllen ud i marken.

Med et ti tommer fyldesystem har dock-systemet efterhånden opnået en kapacitet, der matcher det vi kender på danske gyllevogne. Dock-systemet har både fordele og ulemper, og et af ulemperne er, at der skal manøvreres meget præcist, når koblingen på kranen skal placeres i tragten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Systemet fra Vredo består af et infrarødt kamera monteret på kranens underside. Kameraet er programmeret til at genkende tragten, der skal fyldes fra, og da kameraet anvender infrarødt lys fungerer den lige så godt i mørke som i dagslys. Grafik: Vredo

Kamera og sensorer

Vredo har nu en løsning, hvor processen med dock af kranen er automatiseret.

Systemet består af et infrarødt kamera monteret på kranens underside. Kameraet er programmeret til at genkender tragten, som der skal fyldes fra, og da kameraet anvender infrarødt lys, fungerer den lige så godt i mørke som i dagslys.

Når kameraet har genkendt tragten, og har beregnet, at den er inden for læssekranens rækkevidde, modtager føreren i førerkabinen et signal på Vredo trac Control terminalen. Straks efter at føreren har kvitterer for signalet og stoppet gyllevognen, går den automatisk docking af kranen i gang.

rich-media-3
På læssekranen og i tragten er der monteret sensorer, der registrerer, når koblingen er på plads og herefter går læsningen af gyllen automatisk i gang. Grafik: Vredo

Automatisk tankning

På læssekranen og i tragten er der monteret sensorer, der registrerer, når koblingen er på plads og herefter går læsningen af gyllen automatisk i gang. Læsses gyllen fra en transportvogn, sørger sensorerne også for, at der før læsningen påbegyndes, åbnes for gyllen fra transportvogne og til gyllevognen. Systemet åbner ligeledes for en ventil på vognen, så der ikke opstår vakuum i transportvognen, når den tømmes for gylle.

Ifølge Vredo er den automatiske docking af læssekranen langt hurtigere, end når chaufføren foretager opgaven. Virksomheden påpeger også, at den automatisk påfyldning er mere sikker, og at risikoen for spild under transport minimeres, når der automatisk åbnes og lukkes for gyllen på transportvognen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vredo vil efter Agritechnica evaluere interessen for det automatiske system, og tager herefter stilling til om systemet skal sættes i produktion.