DM i Skills er en vigtig platform for fødevareuddannelserne til at rekruttere flere unge i en tid, hvor uddannelserne lider under svigtende optag og frafald.

Der var dyb koncentration og sved på panden, da de unge talenter mødtes til DM i Skills i Bella Centret i København i uge 3.

Til DM i Skills er det de dygtigste lærlinge fra landets håndværksfag, der mødes og kæmper om titlen som danmarks bedste og billetten til det internationale Euro Skills.

Men når eksempelvis de unge slagtere, bagere og industrioperatører står og sveder til Skills, så er de også med til at sætte fokus på uddannelser, der i disse tider lider under svigtende optag og frafald. Det oplyser Landbrug og Fødevarer til Maskinbladet.

For en undersøgelse blandt unge uddannelsessøgende viser, ifølge Landbrug og Fødevarer, at 31 procent har kendskab til uddannelserne i fødevarebranchen, men kun 14 procent overvejer at vælge en uddannelse i branchen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det er rigtig vigtigt, at vi er til stede med uddannelserne på Skills, fordi det giver mulighed for at fortælle om uddannelserne og de karrieremuligheder, der er. Det er vi godt klar over, at vi som branche ikke har været gode nok til at fortælle om, siger Fie Vesterled Riis, seniorkonsulent i Landbrug og Fødevarer.

Giver retvisende billede

DM i Skills er efterhånden velbesøgt, og det betyder også, at kendskabet til uddannelserne når bredt ud, når de nysgerrige besøgende lægger vejen forbi standene.

- Sidste år var der ca. 55.000 besøgende, der kom forbi DM i Skills, og det er både de unge, men også deres forældre og bedsteforældre og ikke mindst skolelærerne og uddannelsesvejlederne. Så det er et fantastisk udstillingsvindue, hvor vi kan få indflydelse på de unges uddannelsesvalg ved at synliggøre os og give de besøgende et retvisende billede af, hvordan det er at arbejde inden for fødevareerhvervet, siger Fie Vesterled Riis.

Fordomme og minus kendskab

Årsagerne til at flere unge ikke vælger uddannelse inden for fødevarebranchen skal især findes i to faktorer, der har indflydelse, når man ser de faldende ansøgertal. Det forklarer Chris Holst Preuss, der er konsulent i afdelingen for struktur og vækstpolitik i Landbrug og Fødevarer.

- Der er to forskellige udfordringer, når vi ser på brandingen af henholdsvis de videregående uddannelser og de erhvervsfaglige uddannelser. Når det gælder de videregående uddannelser, er der ikke nok, der kender til dem, så det begrænser, hvor mange der søger dem, fortæller Chris Holst Preuss og fortsætter:

- Når det gælder erhvervsfaglige uddannelser handler det mere om, at de unge godt kender uddannelserne, men desværre har en række fordomme, lyder det.

Bæredygtigt fokus skal lokke

Af den årsag er Landbrug og Fødevarer gået sammen med en række parter om kampagnen Future Food. Kampagnen kombinerer oplysning om fødevarebranchens bæredygtige løsninger med mulighederne for uddannelser på området.

- Målet med kampagnen er både at øge kendskabet og interessen for jordbrug- fødevareuddannelserne. I kampagnen har vi valgt at kombinere de videregående og de erhvervsfaglige uddannelser, fordi vores værdikæde i branchen dækker alle områder, og vi håber, at når de unge bliver mødt med information om uddannelserne, at det så vil få dem til at overveje den retning, siger Chris Holst Preuss til Maskinbladet.

I kampagnen Future Food kombinerer parterne viden om uddannelserne med fokus på fremtidens bæredygtige fødevareproduktion, som man har mulighed for at få indflydelse på med et job i fødevarebranchen.

- Bæredygtighed fylder rigtig meget hos unge mennesker, og vi vil gerne fortælle, at man ved at tage en uddannelse i fødevarebranchen kan være med til at skabe en bæredygtig fremtid, siger Chris Holst Preuss.

Sidste år var det første år, hvor industrislagterne deltog til DM i Skills. Indtil da var det udelukkende detailslagterne, der var repræsenteret til mesterskaberne. En lang række andre uddannelser med relevans for fødevarebranchen er også repræsenteret til DM i Skills.

DM i Skills startede i 2011, men Danmark har deltaget på verdensplan i det såkaldte WorldSkills med talenter siden 1999.

Du kan læse mere om kampagnen for uddannelserne på Futurefood.nu.