Forleden mødtes 20 økologiske Food Fighters på tværs af årgange til en faglig udviklingsdag hos Landbrug & Fødevarer. Det blev til en dag fyldt med faglige diskussioner og workshops om fremtidens fødevarer, vaner og økologi.

Noget tyder på, at robotter, der kan lave Michelin-mad ved hjælp af kunstig intelligens, kommer til at være en større del af hverdagen, men der vil altid være brug for mennesker, skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse. Særligt når det kommer til mad - for mad og mennesker går sammen hånd i hånd.

Sådan lyder det fra fremtidsforsker Louise Fredbo-Nielsen, der forleden tog deltagerne på Food Fighternes - det vil sige økologiens ambassadører - faglige udviklingsdag med på en rejse ind i fremtiden. Anders Nicolajsen, der er markedskonsulent hos Landbrug & Fødevarer, delte de nyeste tal og undersøgelser om forbrugernes vaner og tanker om økologi og bæredygtighed.

Deltager på dagen, Anja Malle Daugaard, fik mange nye indsigter med hjem:

- Det bedste er, at dagen virkelig har overgået mine forventninger. De faglige indspark er helt sikkert noget, jeg kan bruge i mit arbejde. Særligt oplægget om fremtidens arbejdsmarked og hvilken betydning, det kommer til at have for mig, var helt sikkert brugbart, siger hun.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Samarbejde og indsigter

Hvert år tager 12 udvalgte studerende fra forskellige fødevareuddannelser afsted på en tredages tur rundt i Danmark for at blive klædt på med den nyeste viden inden for økologi, som de kan tage med videre ud i deres fremtidig arbejdsliv.

De deltagere, der var tilstede hos Landbrug & Fødevarer, er nu ude i arbejdslivet, og kan derfor bruge deres faglige viden til at få en nuanceret diskussion. Videndeling var nemlig omdrejningspunktet for dagen, hvor der blev diskuteret fremtidens fødevarekategorier og problemstillinger i relation til økologien rundt om bordene på dagens første workshop.

Dagens anden halvdel bød på en tur rundt i København for at spotte økologien i take-away. For nok har økologien vundet indpas i indkøbskurven hos forbrugeren, men hvor befinder den sig i take-awayen?

Det blev til et ministudie, der mundene ud i indsigter, som vil blive delt på Økologiske Food Fighters Facebook-side i løbet af den kommende tid.