Biodiesel udvundet på grundlag af GMO-fri dansk raps er til fordel for klimaet og en helt naturlig del af dansk landbrugs bidrag til at formindske CO2-udledningen, skriver Centrovice i en pressemeddelelse.

Det siger formand for den fynske landboforening, Centrovice, Torben Lyngsøe Povlsen i forbindelse med et besøg på Emmelev A/S i Otterup på Nordfyn, hvor en stor del af den danske biodiesel-produktion sker. Han er tilfreds med, at rapsen bliver forarbejdet på Fyn, og at der er et nærhedsprincip i at Emmelev får rapsfrø fra landmændene og leverer foderkager tilbage til dem.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

En direkte kobling

- Det betyder, at den øvrige del af den fynske befolkning kan se, at der er en direkte kobling mellem landmandens indsats og de blomstrende gule marker over til forarbejdning af landbrugets råvarer og fynske arbejdspladser, siger Torben Lyngsøe Povlsen, som henviser til, at der ikke er så mange af landbrugets forarbejdningsvirksomheder tilbage på Fyn.

Rapsen dyrkes af danske landmænd og er en velkendt og afprøvet vinterafgrøde med en række fordele i sædskiftet og for miljøet. Landbruget arbejder ihærdigt på at nedbringe CO2-belastningen, og den danske produktion af raps på 180.000 hektar er en af de mest klimavenlige i Europa.

Laver også foderkager

Det er alene 20 procent af biomassen fra rapsmarken, der anvendes til biodiesel produktion, den øvrige del anvendes til protein foderkager til erstatning for importerede sojakager samt halm.

Udover biodiesel udnyttes rapsen til produktion af proteinholdige foderkager til kreaturer, som fortrænger import af soja fra USA og sydamerikanske lande. Desuden er glycerin til brug i medicinindustrien et biprodukt, skriver Centrovice i pressemeddelelsen.

Fortrænger 70 procent

Torben Lyngsøe Povlsen vil arbejde for, at biodiesel er et af mange virkemidler i klimakampen, som Landbrug & Fødevarer gør opmærksom på:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Biodiesel har en certificeret fortrængningsevne på godt 70 procent. Den kan leveres i betragtelige mængder, kan distribueres ad kendte kanaler via tankstationer over hele landet og kan umiddelbart puttes i tanken på tunge lastbiler og busser og erstatte den fossile diesel, forklarer Torben Lyngsøe Povlsen.

I Sverige fylder biodiesel langt mere i transportsektoren, og mange tunge lastbiler i Sverige kører udelukkende på biodiesel.

I Danmark er forbruget af diesel til offentlig transport på godt 150 millioner liter om året. Erstattes denne fossile olie af ren biodiesel, vil CO2-besparelsen være over 300.000 ton om året. Dertil kommer, at udledningen af farlige diesel partikler mindskes med 75% ved anvendelse af ren biodiesel i forhold til fossil diesel.

Biodiesel sættes ofte i forbindelse med palmeolie fra de tropiske egne af verden og beskyldes for at medvirke til rydning af regnskov, men dansk produceret biodiesel baseres udelukkende på raps og er både miljø- og klimavenligt.