Der er et stort forretningspotentiale i økologiske konsumafgrøder såsom grynhavre til det danske marked, påpeger økologisk koordinator Lars Lyholm Johansen, Patriotisk Selskab.

Det økologiske marked for planteprodukter har ændret sig, og priserne på nogle produkter er faldet, for eksempel på økologisk foderkorn. Det skal man dog ikke lade sig slå ud af, mener økologisk koordinator Lars Lyholm Johansen, Patriotisk Selskab:

- Det betyder ikke, at økologisk planteavl er blevet en dårlig forretning, eller at man skal droppe økologien. Landbrug & Fødevarer har jo netop offentliggjort, at økologi fortsat er populært hos de danske forbrugere, og at mere end 95 procent køber økologiske fødevarer i større eller mindre omfang. Vi skal til at tænke i dyrkning af andre afgrøder for at optimere det økonomiske udbytte i planteavlen. For eksempel kan man overveje at satse mere på konsummarkedet. Blot for at tage et eksempel: Økologiske havregryn. Over halvdelen af den havre, der anvendes til de økologiske havregryn, som sælges i Danmark, er udenlandsk. Herudover er der forretningspotentiale i brødkorn, sukkerroer med mere.

Møde for økologer

Et ændret afgrødevalg kræver også en ændret dyrkningsstrategi.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det kræver selvfølgelig, at man sætter sig ind i, hvordan man producerer, og vigtigst: Hvad den økonomiske gevinst er. Derfor holder Patriotisk Selskab - i samarbejde med Fonden for Økologisk Landbrug og SEGES Økologi Innovation - tirsdag den 17. december et møde for økologer. Her kan man høre om, hvad man skal være opmærksom på i den kommende sæson og blive inspireret til, hvilke afgrøder man kan overveje at dyrke, siger Lars Lyholm Johansen.

Til mødet under titlen: ØKO-nomi i dine afgrøder, vil der blandt andet være indlæg om nye afgrøder og dyrkningsmåder, jordens frugtbarhed, økonomi og tips til den kommende sæson.