Der er et stort potentiale for salg af dansk økologi til foodservice-markedet i Tyskland. Derfor er 13 danske virksomheder sammen med Landbrug & Fødevarer og Eksportrådet i Berlin i dag og i morgen på eksportfremstød i den tyske hovedstad.

Det skriver Landbrug og Fødevarer i en pressemeddelelse.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Heri hedder det videre, at over 170.000 berlinere hver dag spiser i en kantine. Og netop i Berlin har man fra politisk side valgt at sætte fokus på økologi i offentlige kantiner, ligesom der arbejdes på at åbne et stort, økologisk madhus i 2020, som skal rådgive køkkener i forhold til økologisk omlægning.

- Både i Berlin og i flere delstater i Tyskland arbejdes der politisk på at øge den økologiske andel i de offentlige køkkener. Det kan være køkkener i børnehaver og skoler, men også offentlige kantiner og catering til offentlige arrangementer, siger Tanja Asmussen, der er eksportrådgiver hos den danske ambassade i Tyskland.

Hun fortsætter:

- I kraft af sin størrelse har Berlin mulighed for at fastsætte sine egne økologiske standarder og mål i de offentlige institutioner og har derfor mulighed for at sætte dagsordenen inden for økologi i den tyske, offentlige bespisning og i storkøkkener generelt. Desuden ser vi også flere private aktører som for eksempel Vattenfall aktivt tage førertrøjen på i øko-debatten.

Mere dansk økologi i tysk foodservice

Det store fokus på den økologiske andel i foodservice-markedet i Tyskland er netop baggrunden for, at Landbrug & Fødevarer sammen med 13 danske virksomheder er taget til Berlin for at fremme kendskabet til dansk økologi på foodservice-markedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ser et rigtig stort potentiale for at eksportere mere dansk økologi til det tyske foodservice-marked. Hvis den begrænsede markedsandel, de har i dag, nærmer sig øko-andelen i tysk detail, taler vi om op til 3,6 milliarder euro, siger Sarah C. S. Fuglsig, der er seniorkonsulent i afdelingen for handel og marked hos Landbrug og Fødevarer.

I Berlin mødes de 13 danske, økologiske virksomheder med tyske storkøkkener og grossister. Projektet er forankret i Vattenfalls tyske kantiner, der har en målsætning om 100 pct. økologi.

Vattenfall er på udkig efter råvarer og metoder til at indfri de mål, og her kommer de danske virksomheder på banen, fordi de kan levere på netop dét.

Danmark bliver fra tysk side set som foregangsland på den økologiske agenda. Tyskerne er eksempelvis nysgerrige efter at vide, hvordan det er lykkes at omlægge Københavns Kommunes storkøkkener til omkring 90 procent økologi, siger Sarah C. S. Fuglsig.