sonsoreret-indhold

Carl Johan Schultz, der ejer og driver Vindbylund i Gjerlev, har kørt John Deere i mange år. Han fortsatte dermed familietraditionen, da han overtog familiegården i 2003 - for hans far havde også kørt grønt i mange årtier. Siden overtagelsen i 2003 og frem til i dag har Vindbylund gennemgået en stor udvikling:

- Dengang jeg købte gården, havde jeg i alt 210 hektar. I dag er der 500, og ved siden af det driver jeg 1400 hektar med forpagtede arealer og udlejer lidt maskiner med gyllekørsel. Desuden har jeg 16.000 slagtesvin og lidt andre småting. Så der er sket lidt, siger Carl Johan Schultz.

Vi bruger Semler Agro til vinterservice, hvor vi har et årligt Expert Check på vores traktorer og mejetærsker. Det er Semler Agros serviceteknikere der står for det, og de har en stor erfaring og ved præcis, hvad de skal kigge efter

Carl Johan Schultz

Nu, når høsten er godt overstået, og der er mindre travlhed i sæsonen, skal Carl John Schultz i gang med vinterforberedelserne. Med alle de aktiviteter, han har i løbet af sæsonen, er det afgørende at have en god oppetid på udstyret, og her spiller hans maskinleverandør Semler Agro en rolle. Helt konkret med tre ting, de tilbyder kunderne, og som Carl Johan Schultz også har benyttet sig af.

1) Expert Check om vinteren

Den første ting, Semler Agro tilbyder Carl Johan Schultz som kunde, og som han benytter sig af om vinteren for at sikre en øget oppetid på sit udstyr, er et Expert Check:

- Vi bruger Semler Agro til vinterservice, hvor vi har et årligt Expert Check på vores traktorer og mejetærsker. Det er Semler Agros serviceteknikere der står for det, og de har en stor erfaring og ved præcis, hvad de skal kigge efter. De finder hurtigt nogle ting, der skal laves, og allerede næste dag har vi reservedelene liggende på trappen, så vi selv kan skifte delene, siger han og uddyber:

- Det kræver selvfølgelig, at maskinforretningen er stor nok. Hvis enhver lille maskinforretning skulle have en ekspert på en bestemt sprøjte, ville de ikke kunne overkomme det, men når man som Semler Agro har størrelsen til at have specialister, der ikke laver andet, kommer de med en anden erfaring og viden. Det er det samme med en mejetærsker. Kommer der en traktormontør ud til den, kan han godt komme med nogle få dele og ved, hvem han skal ringe til for at få hjælp. Men han kan ikke lave et Expert Check.

rich-media-1
De grønne maskiner har i mange årtier været en fast del af inventaret hos Vindbylund. Her ses en af de ældre modeller, der trods alderen stadig er i topform.

Ifølge Carl Johan Schultz passer Semler Agros tilbud godt ind i en generel udvikling i landbrugsbranchen:

- Alle specialiserer sig. Det er det samme for os landmænd. Vi bliver også mere specialiserede inden for det, vi laver. På den måde giver det også god mening, at forhandlerne også specialiserer sig, siger han.

2) Deltagelse i Semler Agros vinterkurser

Med den stigende tendens til specialisering, er det for Carl Johan Schultz også vigtigt at holde sig opdateret på, hvad de nye John Deere maskiner kan for at få det fulde udbytte af dem:

- Vi kunne godt tænke os at komme i gang med for alvor at kunne bruge de muligheder, der ligger i GPS-teknologien. Vi vil udnytte det bedre og er interesseret i at få et specialkursus, hvilket Semler Agro også kan tilbyde, fortæller Carl Johan Schultz, som allerede har deltaget i andre kurser afholdt af Semler Agro.

rich-media-2
Carl Johan Schultz er en af de mange, der er hoppet på bølgen med de såkaldte Draper skærebord.

Søren Thomasen, som er produktspecialist på FarmSight hos Semler Agro, fortæller, at man har oplevet en stigende interesse for virksomhedens AMS kurser:

- Der er to vinkler på kurserne. Den ene handler om hardware, den anden om software. Hardwaredelen handler om antenner, skærme og andet AMS-udstyr. Man lærer, hvordan man kalibrerer, indstiller og bruger det optimalt. Vi har kurser både til generation 4 og 2630-modellen af John Deeres skærme. De to andre kurser handler om MyJohnDeere. Det er enten til begyndere eller øvede og handler om John Deeres cloud-baserede løsning, hvor man som kunde kobler sig op og får sin egen profil, siger Søren Thomasen, som mener, at kurserne en god investering:

- Kurserne betyder noget for bundlinjen, fordi man opnår en højere effektivitet, når man præcis ved, hvordan man skal udnytte al den teknologi, der er i en John Deere. Jo bedre, man kender sit udstyr, jo bedre kan man udnytte det, og jo højere oppetid og effektivitet får man. Så det er på den måde en god ting at bruge tid på før man står i sæsonen, for der har man typisk ikke tid til at stå og rode med tingene.

3) FarmSight abonnement

Den sidste og tredje ting, som Semler Agro tilbyder kunderne for at hjælpe med at sikre en øget oppetid, er en abonnementsordning kaldet FarmSight. Med den får kunderne en samlet pakke, hvor eks. telefonsupport, softwareopdateringer, kurser og Expert Check er inkluderet, alt efter valg af pakke.

- Med vores FarmSight pakker får man som landmand support og hjælp til særligt AMS-udstyret. Det vil sige antenner, skærme og opkoblinger blandt andet. Man får også en betalt kursusdag, som man enten selv kan benytte, eller sende sine medarbejdere til, siger Søren Thomasen og fortsætter:

- Her lærer de at opsætte udstyret, køre med autostyring på lige og buede spor, anvende de samme spor år efter år, lave markgrænser, begynde at dokumentere arbejdet og sikkerhedskopiere data. Typisk har vi nogle traktorer stående, så kursisterne ikke kun får teori. De lærer også, hvordan det fungerer i praksis.

rich-media-3
Carl Johan Schultz har oplevet en stor effektivitetsforbedring efter han skiftede til en John Deere mejetærsker. Primært på grund af maskinens meget få nedbrud og meget høje pålidelighed.

Carl Johan Schultz har oplevet en stor effektivitetsforbedring efter han skiftede til en John Deere mejetærsker. Primært på grund af maskinens meget få nedbrud og meget høje pålidelighed.

Til kurserne bliver kursisterne undervist af Semler Agros AMS specialister, som sidder ude i virksomhedens forskellige afdelinger og supporterer kunderne. AMS specialisterne er på den måde bindeleddet mellem Semler Agro og kunderne, der i sidste ende skal bruge udstyret ifølge Søren Thomasen:

- Der bliver hele tiden udviklet på MyJohnDeere platformen, og vi vil uddanne folk i at bruge de opdaterede faciliteter, der er, så vi hjælper med at sikre, at kunderne får det fulde udbytte af deres udstyr som kunde hos os, fortæller han.

Lige nu er Semler Agro i gang med at forberede de næste kurser, der finder sted i december og januar. FarmSight kunderne får førsteret på kurserne. De pladser, der vil være tilbage, tilbydes andre kunder og interesserede. Deadline til tilmelding er 14 dage før kurserne.

Kontakt din lokale forhandler for at høre mere om tilmelding til kurserne eller fordelene ved Farmsight gennem dette link.