Straftold på varer fra EU kan sætte en kæp i hjulet Thise Mejeri.

USA's trussel om straftold på varer fra EU, kan sætte en kæp i hjulet for eksport af Thise Mejeris populære Vesterhavsost. En aftale med Kroger, en af USA's største detailhandelskæder, fik Thise Mejeri i 2017 sat gang i en eksport til Krogers 800 største butikker, af samme grund står der ikke kun Vesterhavsost på etiketten. Der står også Nordsee Käse og North Sea Cheese. Desværre kan USA's præsident Donald Trump spænde ben for den spirende eksport af Vesterhavsost med truslen om en hård straftold rettet mod en lang række varer fra EU.

- Det kom som et lyn fra en klar himmel, at dansk landbrug kan blive ramt af en straftold. Jeg tror ikke, der er noget rationale bag, ud over at man har ønsket at skyde med skarpt, og helst et sted, hvor det gør ondt, for eksempel på EU's eksport af de italienske specialoste, lyder det fra Thise Mejeris økonomidirektør Per Godsk Nielsen, til Fyens.dk.

Forbrugerne skal betal

Det får konsekvenser, og i den sidste ende er der kun forbrugerne til at betale.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi har først 8. oktober fået endelig bekræftet, at vi vil blive omfattet af den varslede straftold på 25 procent. Men vi ved faktisk stadig ikke, om det betyder, at den nuværende toldsats på 10 procent bliver hævet til i alt 25 procent, eller om der bliver lagt 25 procent oveni, så toldsatsen fremover bliver 35. Det ser desværre ud til, at det sidstnævnte scenarium er det mest sandsynlige udfald, siger Per Godsk Nielsen.

Hårde konsekvenser

Konsekvensen kan også blive hård for Thise Mejeri, som havde kalkuleret med et stigende salg til blandt andet USA. Og efter som det tager cirka 30 uger at producere en Vesterhavsost, så er der altså en ret stor portion ost, som ligger til modning i Bovbjerg - uanset, om amerikanerne vil købe osten eller ej.

- Vi har det godt på Thise Mejeri, og vi skal nok klare det her også. Vi er vokset op i modvind, født ud af en tid, hvor økologi ikke var noget, man regnede for noget. Og vi havde også nogle svære år efter finanskrisen, men vi har 70 andelshavere, altså danske økologiske mælkeproducenter, som bakker helhjertet op om vores udviklingstiltag, siger Per Godsk Nielsen.