I fødevarebranchen fører alle veje til Anuga, og de tyske autobahns fra Danmark mod Köln fyldes godt op, når Anuga fra den 5. den til 9. oktober holder 100-års jubilæum.

Her slår messen endnu engang dørene op og byder over 165.000 besøgene velkommen. I fem dage kan gæsterne, der typisk er repræsentanter fra detailkæder, grossister og foodservicesektoren fra Tyskland og resten af verden, besøge omkring 7.500 internationale udstillere på verdens største fødevaremesse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dansk økologi er en god historie i sig selv. Herhjemme fortsætter den positive udvikling, og globalt stiger efterspørgslen på økologiske varer også.

- Sarah C. S. Fuglsig, seniorkonsulent for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.

Nye og erfarne økologi-eksportører

Landbrug & Fødevarer har igen i år en fælles, økologisk stand med ti udstillere, der tager turen til Köln med hver deres dagsorden.

- De ti udstillere udgør en blandet skare af allerede eksportetablerede virksomheder, der søger at udvide deres internationale afsætningskanaler, mens andre af virksomhederne er med for første gang og håber på at kunne få de første, gode kontakter på eksportmarkederne, siger Sarah C. S. Fuglsig, der er seniorkonsulent i afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, og fortsætter:

- Det går godt for den økologiske fødevareeksport og deltagelse på verdens største fødevareudstilling, Anuga, giver gode muligheder for udvikling af mere eksport pga. den synlighed den danske fællesstand giver for de danske, økologiske fødevareeksportører. Dansk økologi har et godt navn i udlandet, og den fælles synlighed er et godt trækplaster for mødet med nye indkøbere.

Landbrug & Fødevarers Økologistand på Anuga er støttet af Fonden for Økologisk Landbrug.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
10 virksomheder deltager på Landbrug & Fødevarers fællesstand. Foto: Landbrug & Fødevare.

Forventer stigning i øko-eksport

Ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik eksporterede Danmark økologiske fødevarer for 3 mia. kroner i 2017. Det var samtidig et markant hop fra niveauet i 2016, hvor eksporten lå på 2,5 mia. kroner. Hos Landbrug & Fødevarer forventer man, at tallet vil stige til 3,5 mia. kr. i 2018:

- Dansk økologi er en god historie i sig selv. Herhjemme fortsætter den positive udvikling, og globalt stiger efterspørgslen på økologiske varer også, så forbrugerne er villige til at betale lidt mere for det. Tager man med, at dansk økologi er både godt produceret og konkurrencedygtig på prisen, så ser jeg kun, at eksporten vil stige i fremtiden, siger Sarah C. S. Fuglsig.

Stærk og synlig fællesstand

Fællesstanden er altså en god mulighed for at stå stærkt og synligt med en fælles dagsorden om at iscenesætte dansk økologi generelt.

Det mener Jens Henrik Knudsen fra Atria Denmark, der er af sted med sine økologiske spegepølser fra Aalbæk, også:

- Der en hel special dynamik på en fællesstand både udadtil, hvor deltagerne hver især kan tiltrække forskellige målgrupper og sende indkøberne videre, såvel som internt på standen, hvor der erfaringsudveksles og muligheder for nye samarbejdsflader opstår, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udover den økologiske fællesstand er også andre danske virksomheder som eksempelvis Danish Crown til stede på fødevaremessen i Köln.