Hos Auto- og Dækservice i Thy har de serviceret landbrugskunder i 40 år. De ved derfor, at det er vigtigt at stå klar med hjælpen, når dækket går i stykker.

Dækkene tårner sig op i lokalerne hos Auto- og Dækservice i Hanstholm, Thisted og Sydthy. Det er især de store landbrugsdæk, der fylder på lageret. Men sådan skal det være, hvis man spørger direktør Anders Stignæs. For når landbrugskunderne har brug for hjælp, skal det gå hurtigt og være effektivt.

Firmaet, der sidste år kunne fejre sit 40-års jubilæum, har beskæftiget sig med dækservice til landbruget lige fra begyndelsen. Derudover udfører firmaet også auto- og dækservice til både privat- og industrikunder.

Anders Stignæs har været direktør siden 2018, hvor han overtog efter Ole Larsen, der sammen med en kompagnon er manden bag virksomheden. Auto- og Dækservice begyndte i lokalerne i Hanstholm og har gennem årene udvidet til både Thisted og Bedsted i Sydthy. I dag beskæftiger den jyske virksomhed 25 ansatte.

Ung direktør

Som kun 31-årig overtog Anders Stignæs rollen som direktør. Han havde et godt kendskab til virksomheden i forvejen, da han allerede arbejdede som afdelingsleder i Thisted og tidligere havde været ansat som mekaniker.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Ole Larsen, tidligere direktør, var klar til at gå på pension, og jeg var klar til, at der skulle ske noget mere. Så vi fandt ret hurtigt ud af, at det var et godt match, fortæller Anders Stignæs, der ikke havde de store betænkeligheder ved at overtage en virksomhed med tre afdelinger.

- Jeg var enormt glad for, at han ville sælge til mig, for det er jo hans livsværk. Jeg kan godt lide at være herre i eget hus, og jeg har heldigvis ikke fortrudt beslutningen om at overtage, siger den unge direktør.

rich-media-1
Auto- og Dækservice har primært kunder i Thy, men også ved Struer, Lemvig, Skive, Brovst og Aabybro. Lageret er derfor fyldt godt op med dæk, så de altid kan hjælpe kunderne. Foto: Josefine Vinther Felletoft.

Udfordrende år

Ifølge Anders Stignæs har det første år som direktør været positivt, men også udfordrende på grund af vejret.

- Sidste år solgte vi ikke så meget til landbruget som håbet, fordi det var så tørt. Det tørre vejr resulterede nemlig i, at det var muligt nærmest at køre på blanke dæk, og derfor valgte mange at vente med at skifte til nye. Så vi var lidt spændte på, hvordan det ville blive i år, fortæller Anders Stignæs og fortsætter:

- Handlen er heldigvis bedre i år - bare lidt forsinket i forhold til, hvad den plejer at være. Så vi har været glade for, at der er kommet noget vand, og at landmændene har en god høst. For går det dem godt, går det også os godt.

Udvikling

Auto- og Dækservice servicerer dæk på alle slags landbrugsmaskiner. I takt med, at landbruget har fået større og større maskiner, har virksomheden også udviklet sig for at kunne følge med, når de kører ud til kunden.

- I år har vi fået to nye lastbiler. Vi måtte udvide højden på kassen på dem for at kunne have de helt store traktordæk deri, fortæller Anders Stignæs.

Det er ikke kun størrelsen på dækkene, der har udviklet sig gennem årene.

- Der findes efterhånden ret meget teknologi i de specielle traktordæk. Det er vigtigt at vide en masse om trædeflade, det korrekte lufttryk og så videre. Derudover findes der et stort udvalg, mange prisklasser og kvaliteter, siger Anders Stignæs om dækkene, som de køber hjem direkte fra producenterne.

Hos Auto- og Dækservice er der to ansatte til at servicere landbrugskunderne. De får ofte kurser, så de hele tiden er helt med på, hvad der rører sig teknologi- og udviklingsmæssigt.

Døgnservice

Auto- og Dækservice har åbent for service hele døgnet rundt.

- Vi kører altid ud, når kunden har brug for hjælp - uanset om det er dag eller nat. De har en forventning om, at vi kan få dem kørende igen, fortæller Anders Stignæs, der oplever, at kunderne sætter pris på den hurtige hjælp.

- Hvis vejret er til at høste om natten, og traktoren er kørt i stykker, dur det jo ikke, at de skal vente til klokken syv om morgenen. Det samme gælder for en vognmand, der er kørt i stykker om aftenen. Det er en nødvendighed for kunderne at kunne få hjælp hele døgnet rundt, og derfor har vi selvfølgelig døgnåbent, siger Anders Stignæs.

For at kunne yde optimal service har virksomheden et lager til cirka tre millioner kroner, hvor størstedelen er dæk. Derudover får de leveret reservedele til biler fire-fem gange om dagen.

rich-media-2
Flemming Kjær og Casper Kjær er de to medarbejdere hos Auto- og Dækservice, der kører ud i virksomhedens lastbiler for at servicere landbrugsmaskiner. Foto: Josefine Vinther Felletoft.

Fremtidsdrømme

Ifølge Anders Stignæs sætter Auto- og Dækservice stor fokus på en god tilknytning til kunderne.

- Det giver tillid at have kontakt til kunderne - og det er det vigtigste i et kunde-leverandørforhold. Arbejdet bliver også meget nemmere, når tilliden går begge veje. Noget af det, vi gør meget ud af som virksomhed, er, ikke at oversælge, men at give den rigtige rådgivning, fortæller direktøren og fortsætter:

- Vi vil gerne have, at folk får en god oplevelse. Og det får de ikke nødvendigvis ved, at vi sælger så meget som overhovedet muligt. Det skal være tilpasset de ønsker og krav, som kunden har.

I fremtiden forventer Anders Stignæs, at der vil være nok at se til med landbrugsmaskinerne.

- Jeg tror, maskinerne bliver større og større, men færre. Det kommer til at kræve flere specialister at kunne håndtere det. Derfor håber jeg også, at vi kan få et godt samarbejde med diverse maskinhandlere for at kunne supplere hinanden, siger direktøren, der har flere håb og drømme for Auto- og Dækservice.

- Jeg håber på, at vi på et tidspunkt kan komme til at udvide butikken, så vi får en afdeling mere. Det ville give god mening for os at komme tættere på Mors. Om det skal være en fast afdeling eller kørende ved jeg endnu ikke. Derudover er mit håb selvfølgelig, at vi kan holde et godt momentum i virksomheden, fortæller Anders Stignæs.