On-highway og off-highway bliver CNH-koncernens to fokuserede forretningsområder, som skal placeres i hver sin børsnoterede virksomhed, der begge - ifølge CNH - bliver verdensledende.

Det vil sige, at blandt andet lastbiler (Iveco) havner i ét selskab, mens landbrugsmaskiner, entreprenørmaskiner og specialmaskiner, herunder have-park-segmentet placeres i et andet selskab.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Opsplitningen er et led i en ny strategi under overskriften Transform 2 Win, som selskabet netop har offentliggjort på et investormøde i New York.

Målet med den nye strategi er at opnå branchens højeste vækst i de enkelte brancher gennem innovation, forenkling af forretningsgange og bedre omkostningseffektivitet samt optimeret udnyttelse af koncernens aktiver.

Opsplitningen forventes at være fuldt gennemført i begyndelsen af 2021 efter en forventet vedtagelse på selskabets generalforsamling i den sidste halvdel af 2020.

Hurtigere innovation

Ifølge CNH Industrials topchef, Hubertus Mühlhäuser, sætter CNH med den nye strategi en ny retning for koncernen ved at sætte opnåelige mål for hvert segment og gennem reorganisering at skabe to verdensledende virksomheder. Og derigennem mener han, at alle koncernens forretninger bliver bedre i stand til at udfolde deres fulde potentialer i form af finansiel performance og værdi til aktionærerne og dedikation til bæredygtighed.

- Vores klare vurdering af de væsentligste tendenser i et hastigt forandret forretningslandskab, har ført os til at omfavne udfordringerne og ændre virksomheden, siger Hubertus Mühlhäuser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han forventer, at større ledelsesfokus vil føre til, at de to virksomheder bliver hurtigere til innovation og strategisk tænkning foruden aktivt at deltage i branchekonsolidering.

Høj vækst

Hubertus Mühlhäuser opremser en række punkter fra CNH's femårsplan, blandt andet at nettosalget forventes at vokse fem procent årligt, og at investeringer i udvikling skal vokse betydeligt og budgetteres til at udgøre 13 milliarder dollar frem til 2024.

Strategien Transform 2 Win med opsplitningen af de to forretningsområder i egne virksomheder følger i kølvandet på en omfattende revision af hele selskabets produktportefølje, hvor der blandt meget andet også har været vurderet de mulige synergier.

- Denne revision har afdækket, at on-highway og off-highway er underlagt forskellige myndighedsreguleringer og kundekrav og påvirkes forskelligt af de accellererende branchetendenser med hensyn til digitalisering, automatisering, krav til udledning og kundernes behov for service, siger Hubertus Mühlhäuser.

Og derfor ser CNH-ledelsen nu en fordel i opsplitningen i to selvstændige virksomheder.