I generationer har amerikanerne haft tvillinghjuls-montering på bedriftens traktorer og mejetærskere. Løsningen gør, at maskinerne kan køre i rækkeafgrøder, uden at gå på kompromi med trædeflade.

Men ifølge amerikanske dækeksperter, så er det en gammeldags tankegang, og ligesom europæerne i årevis har kørt med enkelthjuls-montering, så vil eksperterne gerne flytte amerikanerne i samme retning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er mange fordele i ét stort dæk fremfor tvillinghjul,

- Scott Sloan, dækspecalist hos Titan

- Der er mange fordele i ét stort dæk fremfor tvillinghjul, fortæller Scott Sloan, dækspecalist hos Titan, som blandt andet sælger de op til 1.400 millimeter brede Goodyear-dæk på det amerikanske marked.

rich-media-2
Scott Sloan fra Titan i Nordamerika fortæller om stor interesse for én dækmontering frem for den amerikanske tvillingmontering - men han fortæller dog, at det kræver stor tilvænning for amerikanerne.

Større trædeflade

De amerikanske farme har efterhånden nået en størrelse, hvor der er mere end én stærk traktor på bedrifterne, og derfor er det ikke alle 400 hestekræfter stærke traktorer, som kommer ud og køre i rækkeafgrøder i løbet af vækstsæsonen.

- Hvis man benytter traktoren til eksempelvis sprøjtning i løbet af sæsonen, så dur de brede dæk naturligvis ikke, men rigtig mange mejetærskere og knækstyret traktorer er stadig udstyret med tvillingmontering, hvor det er langt mere fordelagtigt at have ét bred dæk, fortæller Scott Sloan.

Den mest almindelige dækmontering på 400 hestekræfter stærke konventionelle traktorer i USA er tvillingmontering i størrelserne 480/80 R50 i bag samt 420/85 R34 i for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ved at montere 1100 millimeter brede dæk i stedet, så øges trædefladen med 20 procent, fastslår Scott Sloan, som fortæller om nogenlunde samme pris for dæk og fælge, sammenlignet med tvillinghjulsløsningen.

På spørgsmålet, om bælter ikke vil være mere fordelagtigt, hvis det udelukkende handler om trædeflade, påpeger Scott Sloan prisforskellen:

- De brede dæk kan monteres på traktoren til en tredjedel af prisen sammenlignet med bælter - og kommer man op i de 1.400 milimmeter brede dæk, så er trædefladen næsten den samme, fortæller han.

rich-media-4
Ét stort dæk er en betydelig billigere løsning end bælter, og er derfor værd at overveje ifølge amerikanske Titan.

Lavere karkasse

I et vådt og blødt forår, kender mange amerikaner til, at jorden kan klister sig fast til hjulene, og faktisk hobbe sig op mellem tvillinghjulene.

- Med ét bredt dæk, så kører traktoren i stedet over det fedtet jord, og der er slet ikke samme problemer med jord, som hobber sig op mellem tvillinghjulene, forklarer Scott Sloan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Især på mejetærsker giver det god mening med ét dæk frem for en tvillingmontering. Her ses 1400 millimeter brede dæk på en John Deere-mejetærsker.

På de udstillede Goodyear-dæk på Farm Progress Show stod der med store bogstaver LSW på siden af dækket.

- LSW står for Low Side Wall, og det skyldes, at dækkene har 20 procent lavere dæksider end 'traditionelle' hjul. Det giver en række fordele for førerkomforten, da store knækstyret traktorer ofte kan have problemer med power-hop, hvor hele traktoren begynder at hoppe foran redskabet i marken, når der virkelig skal tages fat. Det skyldes i mange tilfælde, at dækket fjedre for meget i karkassen, og den effekt bliver mere og mere selvforstærkende, jo mere traktoren hopper.

Med LSW-dæk er det knap så voldsomt for chaufføren på sædet, og man undgår helt power-hop effekten.

rich-media-7
Goodyear LSW-dækkene har 20 procent mindre karkassen, og det gør det blandt andet sværre for traktoren at power-hoppe, som knækstyret traktor har en tendens til, når de virkelig skal trække.

Fokus på lufttryk

LSW-dækkene har ikke helt samme egenskaber som IF- og VF-dæk, som vi kender fra Europa. Det betyder, at man ikke kan gå nær så langt ned i lufttryk, men det er heller ikke her, at fokus ligger for øjeblikket:

- Det er først nu at de amerikanske landmænd er ved at få øjne op for, hvor meget det korrekte lufttryk har at sige for brændstoføkonomien og kapaciteten i marken, men det er slet ikke aktuelt endnu, at tænke den teknologi ind i LSW-teknologien, fortæller Scott Sloan, som dog påpeger, at man lige nu er meget langt med udviklingen af dæk, som kan klarer et lavt lufttryk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-9
Det er først nu, at dækproducenterne er ved at fortæller amerikanerne, at de skal tænke på deres lufttryk, og hvor meget det korrekte lufttryk betyder.

- Jeg er sikker på, at vi inden for ganske kort tid er klar med en løsning, og det kommer helt sikkert til at passe med, at de amerikanske landmænd også er klar til den tid.

Han fortæller, at der ikke er planer om at lancerer dækkene på det europæiske marked på nuværende tidspunkt.

- Måske når vi om to år har teknologien til at gå langt ned i lufttryk, fortæller den amerikanske dækekspert til Maskinbladet på Farm Progress Show 2019.

rich-media-10
Her er det 1.400 millimeter brede dæk monteret på en New Hollad T9.
rich-media-11
Mange konventionelle traktorer på 400 hestekræfter er udstyret med tvillingmontering til kørsel i rækkeafgrøder. Men efterhånden som farmene bliver større og større, så vil nogle af de store traktor ikke lave andet end hård jordbearbejdning, og her giver ét dæk langt større mening.
rich-media-12
Et 1.100 millimeter bredt Goodyear LSW dæk monteret på en Case IH Axial Flow.