I generationer har amerikanerne haft tvillinghjuls-montering på bedriftens traktorer og mejetærskere. Løsningen gør, at maskinerne kan køre i rækkeafgrøder, uden at gå på kompromi med trædeflade.
Men ifølge amerikanske dækeksperter, så er det en gammeldags tankegang, og ligesom europæerne i årevis har kørt med enkelthjuls-montering, så vil eksperterne gerne flytte amerikanerne i samme retning.
Der er mange fordele i ét stort dæk fremfor tvillinghjul,
- Scott Sloan, dækspecalist hos Titan
- Der er mange fordele i ét stort dæk fremfor tvillinghjul, fortæller Scott Sloan, dækspecalist hos Titan, som blandt andet sælger de op til 1.400 millimeter brede Goodyear-dæk på det amerikanske marked.
Større trædeflade
De amerikanske farme har efterhånden nået en størrelse, hvor der er mere end én stærk traktor på bedrifterne, og derfor er det ikke alle 400 hestekræfter stærke traktorer, som kommer ud og køre i rækkeafgrøder i løbet af vækstsæsonen.
- Hvis man benytter traktoren til eksempelvis sprøjtning i løbet af sæsonen, så dur de brede dæk naturligvis ikke, men rigtig mange mejetærskere og knækstyret traktorer er stadig udstyret med tvillingmontering, hvor det er langt mere fordelagtigt at have ét bred dæk, fortæller Scott Sloan.
Den mest almindelige dækmontering på 400 hestekræfter stærke konventionelle traktorer i USA er tvillingmontering i størrelserne 480/80 R50 i bag samt 420/85 R34 i for.
- Ved at montere 1100 millimeter brede dæk i stedet, så øges trædefladen med 20 procent, fastslår Scott Sloan, som fortæller om nogenlunde samme pris for dæk og fælge, sammenlignet med tvillinghjulsløsningen.
På spørgsmålet, om bælter ikke vil være mere fordelagtigt, hvis det udelukkende handler om trædeflade, påpeger Scott Sloan prisforskellen:
- De brede dæk kan monteres på traktoren til en tredjedel af prisen sammenlignet med bælter - og kommer man op i de 1.400 milimmeter brede dæk, så er trædefladen næsten den samme, fortæller han.
Lavere karkasse
I et vådt og blødt forår, kender mange amerikaner til, at jorden kan klister sig fast til hjulene, og faktisk hobbe sig op mellem tvillinghjulene.
- Med ét bredt dæk, så kører traktoren i stedet over det fedtet jord, og der er slet ikke samme problemer med jord, som hobber sig op mellem tvillinghjulene, forklarer Scott Sloan.
På de udstillede Goodyear-dæk på Farm Progress Show stod der med store bogstaver LSW på siden af dækket.
- LSW står for Low Side Wall, og det skyldes, at dækkene har 20 procent lavere dæksider end 'traditionelle' hjul. Det giver en række fordele for førerkomforten, da store knækstyret traktorer ofte kan have problemer med power-hop, hvor hele traktoren begynder at hoppe foran redskabet i marken, når der virkelig skal tages fat. Det skyldes i mange tilfælde, at dækket fjedre for meget i karkassen, og den effekt bliver mere og mere selvforstærkende, jo mere traktoren hopper.
Med LSW-dæk er det knap så voldsomt for chaufføren på sædet, og man undgår helt power-hop effekten.
Fokus på lufttryk
LSW-dækkene har ikke helt samme egenskaber som IF- og VF-dæk, som vi kender fra Europa. Det betyder, at man ikke kan gå nær så langt ned i lufttryk, men det er heller ikke her, at fokus ligger for øjeblikket:
- Det er først nu at de amerikanske landmænd er ved at få øjne op for, hvor meget det korrekte lufttryk har at sige for brændstoføkonomien og kapaciteten i marken, men det er slet ikke aktuelt endnu, at tænke den teknologi ind i LSW-teknologien, fortæller Scott Sloan, som dog påpeger, at man lige nu er meget langt med udviklingen af dæk, som kan klarer et lavt lufttryk.
- Jeg er sikker på, at vi inden for ganske kort tid er klar med en løsning, og det kommer helt sikkert til at passe med, at de amerikanske landmænd også er klar til den tid.
Han fortæller, at der ikke er planer om at lancerer dækkene på det europæiske marked på nuværende tidspunkt.
- Måske når vi om to år har teknologien til at gå langt ned i lufttryk, fortæller den amerikanske dækekspert til Maskinbladet på Farm Progress Show 2019.