Fødevareminister Mogens Jensen vil hjælpe danskerne til at købe mere klimavenlig og bæredygtig.

Danske forbrugere er i stor stil klar til at lægge deres indkøbsvaner om og i højere grad række ud efter bæredygtige fødevarer, når de køber ind.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som YouGov har gennemført for Fødevarestyrelsen i juli, hvor mere end tre ud af fire af de adspurgte godt 1.000 respondenter, enten "i nogen grad", "i høj grad" eller "i meget høj grad" ønsker at købe bæredygtigt.

Undersøgelsen viser desværre også, at mere end halvdelen af forbrugerne føler, at de ikke ved nok til at træffe bæredygtige valg ude i butikkerne.

- Den udfordring bliver vi nødt til at få løftet, når vi skal nå målet om 70 procent reduktion af vores CO2 udledning inden 2030, siger fødevareminister Mogens Jensen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi politikere skal sørge for, at danskernes vilje til at spise mere bæredygtigt bliver fulgt op af bedre oplysning om bæredygtig mad og måltider. Denne opgave vil jeg som fødevareministeren tage på mig.

Grønt løft

Fødevarestyrelsen er derfor allerede nu i gang med at udarbejde en større oplysningsindsats, der skal klæde danskerne på til at spise bæredygtigt.

- Folkeoplysning på fødevareområdet er afgørende for, at man som forbruger kan træffe bæredygtige valg. Jeg taler her om folkeoplysning i bredeste forstand i form af bedre information og muligheder for lave og spise mere bæredygtige måltider. Hele den danske madkultur skal have et grønt løft, siger Mogens Jensen.

De positive intentioner hos forbrugerne glæder fødevareministeren, som torsdag åbner World Food Summit 2019 i København. World Food Summit et todages topmøde med deltagere fra mere end 30 lande.

Her skal blandt andet ministre, topembedsmænd, virksomhedsledere, eksperter og ngo'er diskutere, hvad der skal til for at ændre fødevareproduktion og- forbrug, så det bliver markant mindre belastende for klima og miljø. En af udfordringerne er de barrierer forbrugerne står overfor, når de skal vælge varer og ændre vaner.