sonsoreret-indhold

Steen Jessen har i mange år haft en grøn traktorpark på bedriften Lisesminde på Sydfyn. Mejetærskeren har til gengæld været af et andet mærke gennem mange år. Med produktionsudvidelser og et stigende behov for større effektivitet fik Steen Jessen brug for en ny mejetærsker, og han traf derfor beslutningen om at investere i en John Deere mejetærsker i 2017. I dag, to år senere, kan Steen Jessen gøre status og glæde sig over de mange positive resultater, den effektive og fleksible maskine har hjulpet ham med at skabe.

Større kapacitet og effektivitet

Jeg tror ikke, at vi kommer til at mærke det så meget, at der nu er færre fysiske butikker og afdelinger, fordi maskinerne er koblet op trådløst, så værkførerne kan følge os ude i marken og se det, hvis noget går ned. Så nu er de faktisk hurtigere fremme, end hvis de først skal ud, finde fejlen og så reparere det.

Steen Jessen, landmand og ejer af Lisesminde

Med det bakkede terræn på Lisesminde er det udfordrende at høste effektivt og undgå at køre fast. Det var derfor afgørende for Steen Jessen at finde en maskine, der kunne håndtere det svære terræn, da han i 2017 valgte at pensionere sin gamle mejetærsker. Med de gode erfaringer med John Deeres traktorer besluttede Steen Jessen at give John Deere en chance, selvom han var vant til et andet mejetærskermærke:

- Vi endte med at bytte vores 14 år gamle mejetærsker ud med en ny fra John Deere. Der er sket meget med teknologien, så der er var mange ting, vi skulle vænne os til - men efterhånden, som vi har lært den nye mejetærsker at kende, kan vi tydeligt se de gode resultater, fortæller Steen Jessen og uddyber:

- I dag høster vi en hektar mere i timen og har mindre spild, fordi der ikke er så meget, der render ud over solden på siden. Fordi det er en Hillmastermaskine, står maskinen også altid vandret i op til en 22 graders hældning. Den stabiliserer på den måde vægten og kombineret med firhjulstræk gør det, at den bider sig rigtig godt fast og kommer frem nærmest overalt i vores kuperede terræn.

Udover mejetærskeren har Steen Jessen også haft mange fordele ved at skifte til et større og mere fleksibelt skærebord:

- Med den nye mejetærsker gik vi op fra 24 til et 30 fods skærebord. Det er et variabelt 600X skærebord, som kan skydes 1,2 meter ud. Vi valgte den, fordi vi har en del raps, og man hurtigt kan skifte om til at høste rapsen efter vi har høstet korn. Tidligere have vi en rapsforsats, vi skulle montere. Det blev vi ret trætte af. Nu tager det ikke mere end 5-10 minutter at skifte. Så det er vi godt tilfredse med, siger han.

Bedre service og fejlfinding

Inspireret af sine gode erfaringer med serviceaftalerne hos John Deere, valgte Steen Jessen også at få udført alt service af mejetærskeren på bedriften af Semler Agros servicemontører:

- Da vi skiftede mejetærsker, overvejede vi også, hvor service skulle udføres. Der skulle helst ikke være alt for langt ud til maskinhandleren. Vi har derfor været rigtig godt tilfredse med den service, vi har fået gennem Semler Agro. Sidste år havde vi et lille stop, fordi der var gået en føler løs på skærebordet.

Semler Agro kom hurtigt ud og fik ordnet det. Det tog en halv time, og så kørte den igen, siger han og uddyber:

- De kunne hurtigt koble trådløst på maskinen og se, hvad der er galt. Så fejlkoden kom omgående, og de kunne ordne det med det samme. Vi nåede ikke engang at holde stille, fordi vi kunne køre videre med fejlen, inden de fik løst problemet.

Forbedret oppetid

Steen Jessen er generelt positiv over for den servicemodel, han får hos John Deere. Her har den lokale maskinleverandør Semler Agro flyttet mere service over i servicebilerne og udfører i højere grad service ude ved kunderne:

- Modellen med rullende værksteder, hvor servicemontørerne kører ud til os, har fungeret fint. Vi har så ikke været udsat for de store uheld. Vi har samlet tingene sammen til service, men ellers har det fungeret rigtig fint, når Semler Agro kommer ud og laver service. De har det hele med i bilen - også, når de laver serviceeftersyn på mejetærskeren, siger han og uddyber:

- Jeg tror ikke, at vi kommer til at mærke det så meget, at der nu er færre fysiske butikker og afdelinger, fordi maskinerne er koblet op trådløst, så værkførerne kan følge os ude i marken og se det, hvis noget går ned. Så nu er de faktisk hurtigere fremme, end hvis de først skal ud, finde fejlen og så reparere det.

Steen Jessen er alt i alt godt tilfredse med John Deere, som udover den gode kvalitet, service og forbedring af oppetiden også har været gode at handle med og har kunnet skaffe de bedste priser:

- Vi er alt i alt godt tilfredse med John Deere. De har altid været forhandlingsdygtige. Vi har spurgt andre, men er altid faldet tilbage til John Deere. Men vi er ikke gift med det grønne mærke. Vi har bare kunnet få de bedste aftaler med dem, fortæller han.

Læs mere om John Deeres 600X skærebord her.