Vi er på "Fiat Gården Hersom" ved Hobro. Herfra driver Ole Nielsen sin vognmandsvirksomhed. Det er også her, han opbevarer i alt 31 Fiat-traktorer. Samlingen er opbygget gennem 19 år. Kronen på værket er en tandemtraktor. Den er et unikum og møder os i hele sin magtfulde længde på syv meter.

Som pløjemaskine repræsenterer den et stykke dansk landbrugshistorie, og som samlerobjekt er den uerstattelig. Der findes nemlig ingen tilsvarende traktor i verden, og Ole Nielsen har været dens lykkelige ejer i et års tid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et underligt fænomen

Den er imponerende, men også underlig at se på. Fænomenet tandemtraktor kræver en forklaring. Den er fra en tid, hvor mekaniseringen af det danske landbrug for alvor tog fart. Navnligt efter anden verdenskrig var man optaget af at effektivisere og rationalisere driften af landbrugsjorden. Samtidig var landbruget nødt til at kompensere for en udvikling, hvor arbejdskraften i stigende omfang flyttede til byerhvervene.

Altså måtte der kraftigere traktorer til for at erstatte den mere sparsomme arbejdskraft. Så kom ideen.

- Amerikanerne var de første, der fandt på at bygge to traktorer sammen, fortæller Ole Nielsen. Den første blev bygget af amerikaneren W. F. Buchele, og som med så mange andre påhit fra USA fandt ideen også vej over Atlanten til Europa.

En af de første europæere til at producere en tandemtraktor var den engelske forhandler og producent af landbrugsmaskiner Ernest Doe & Sons. I 1959 byggede de en tandem af to Fordson Super Major-modeller.

Den første danske tandemtraktor var hjemmelavet. Den var færdig i 1958 og blev bygget af overforvalter la Cour og godsejer Flemming Juncker fra Overgård. Den bestod af to Volvotraktorer på hver 65 hk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lidt senere fulgte fabrikkerne BM-Volvo, Deutz, John Deere og i begyndelsen af 1960'erne danske Bukh.

Økonomisk 4x4

Firehjulstræk til traktorer var dog ikke noget nyt dengang. Allerede i slutningen af 1940'erne begyndte udviklingen af firehjulsdrift ud fra ønsket om større trækkraft med mindre hjulslip og jordtryk. De var selvfølgelig dyrere end de konventionelle traktorer, men dog billigere og mere alsidige end bæltetraktorerne.

Efterhånden vandt firehjulstræk indpas, og på de store landbrug i slutningen af 1950'erne var disse kostbare "jættetraktorer" blevet almindelige.

Man kan således opfatte tandemtraktoren som et forsøg på at skabe en traktor med den 4-hjulstruknes fordele, men på en billigere måde. På ét område overgår tandemen dog firehjulstrækkerne.

- For med en tandem opnår man faktisk tre traktorers trækkraft. Det er fordi det forreste hjulpar bærer halvanden traktors vægt. Dermed trykker hjulene halvanden gang mere. Det betyder mindre hjulslip, og så kan der omsættes desto flere kræfter fra motoren til underlaget, forklarer Ole Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det var således med sin imponerende trækkraft og mindre anskaffelsespris, at tandemen havde sin berettigelse. Efterhånden blev den dog udkonkurreret af firehjustrækkerne, fordi disse er mere kompakte, lettere at manøvrere og øver et mindre jordtryk.

Skåret over med en skærebrænder

Historien om Ole Nielsens pløjemonster begyndte i 1964, hvor en dansk traktorforhandler modtog en bestilling på en tandemtraktor. Den skulle bygges af to Fiat 513 R-modeller med hver 64 hestekræfter.

Knækleddet og den øvrige ombygning blev lagt i hænderne på motorfabrikken H. Hein & Sønner's Eftf. i Randers.

Traktorens første ejer var en landmand på Nordfyn. Herefter kan den spores til Overgård Gods ved Mariager via et foto, hvor man ser traktoren pløje med en 5-furet liftplov på en af godsets marker.

Hvornår den blev taget ud af drift har Ole Nielsen ikke noget bud på, men i 2011 blev den opdaget hos en sjællandsk skrothandler af Ole Noe. Traktoren var dømt færdig og var blevet skåret over med en skærebrænder. I det hele taget var den i en sølle forfatning. Sammen med to bekendte begyndte Ole Noe tålmodigt at sætte den enestående maskine i stand, og i 2018 var den færdig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det var samme år som Ole Nielsen lagde et bud på den under et tandemtræf ved Danmarks Ferguson Museum ved Juelsminde.

- Jeg er altid på jagt efter en ny Fiat-traktor til samlingen. Dels fordi jeg brænder for det, dels fordi jeg ønsker at bevare dem inden for landets grænser, siger Ole Nielsen.

Monstrøs trækkraft

En enkelt 513 R er bygget til at trække en 3-furet plov, men Ole Nielsen er ikke i tvivl om, at tandemudgaven også kan trække en 9-furet plov. Men han har ikke lyst til at prøve.

- Bagtøjet er ikke dimensioneret til de store kræfter, så det ville sikkert blive rykket i stykker, siger han.

Ved et pløjestævne har Ole Nielsen demonstreret, at tandemen uden besvær kan trække en 6-furet plov.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og det vil sikkert blive demonstreret igen lørdag den 31. august, hvor Ole Nielsen og Tina Thyrrestrup Jakobsen holder pløje- og hyggedag på Fiat Gården Hersom for alle interesserede.

Man kan følge med på Facebook, hvor der er oprettet en gruppe, der hedder Fiat Gården Hersom.