Der er potentiale for en øget økologisk eksport, når ti danske virksomheder den 21. og 22. maj står klar til at promovere deres økologiske fødevarer over for indkøbere og internationale beslutningstagere i detailhandlen på private label-messen, PLMA, i Amsterdam.

Økologisk Landsforenings eksportteam Organic Denmark arrangerer en økologisk fællesstand for danske virksomheder, der alle ønsker at styrke deres eksport, blandt andet via private label. Som et led i forberedelsen til messen har Organic Denmark fået udarbejdet en rapport om det økologiske private label-marked i Europa, som giver udstillerne et indblik i forretningspotentialet på området.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Rapporten fra analysebureauet Ecovia Intelligence fastslår, at det økologiske private label-marked er vokset i samme, markante takt som den samlede økologiske omsætning i Europa. Private label-markedet trækkes især af lande som Tyskland, Frankrig og Schweiz, og i 2018 nåede private label-omsætningen i Europa op over 10 milliarder euro - mere end en fordobling på et årti. Private label-salget udgør cirka 27 procent af det samlede salg af økologiske varer i Europas detailhandel, fremgår det af rapporten.

Friland får debut på PLMA

På PLMA vil de udenlandske indkøbere blandt andet kunne opleve økologiske mejeriprodukter, læskedrikke, chokolade, kaffe og snackbarer. Økologiske kødprodukter som flæskestege og mørbrader fra Friland vil også være blandt fødevarerne på den danske, økologiske fællesstand.

Friland sælger økologisk grise- og oksekød i Danmark i stor stil. Virksomheden eksporterer allerede skinker, bove, nakker og kamme til Frankrig, Holland og Tyskland, hvor de bliver forarbejdet til blandt andet bacon og pølser. Hvad angår grisekød er Frilands eksportandel 65-70 procent, mens den for oksekød er cirka 15 procent. De er med på PMLA for første gang.

- Det er helt nyt for os, at vi vil sælge varer ind til detailpakket kød under private label i udlandet. Når vi for første gang er med på PLMA, er det for at få indkøbernes vurdering af, hvad der skal til for at levere ind i private label-markedet, siger Kim Glintborg, sælger for Friland i Tyskland.

Nye eksportkontakter er afgørende

Blandt de danske udstillere er også Flemming Clausen fra Original Chia. Han sælger økologiske chiafrø, snackbarer med mere og er blandt de store spillere på chia-markedet i Europa. For ham er det vigtigt at være med på PLMA, da hans virksomhed er afhængig af det netværksarbejde, der finder sted på messen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- På et tidspunkt var der en kæmpe hype omkring chia-produkter, og vi kunne sælge 6000 dåser chiafrø i Salling på en måned. Siden er der kommet mange andre spillere til på markedet. Derfor skal jeg nu have mange flere kunder, være i flere lande og hele tiden prøve at udvide produktionen, siger Flemming Clausen.

Eksportchef Pernille Bundgård ser netop PLMA som en vigtig messe for at få skabt dialog med spillerne i private label-markedet.

- Her får de danske virksomheder jord under neglene. Det er en meget seriøs messe med mange indkøbere, som virksomhederne kan gå i dialog med - og på den måde får de en fod ind i denne gren af eksportmarkedet, siger Pernille Bundgård.