For service- og handelsvirksomheden HedeDanmark har seneste regnskabsår budt på mange nye opgaver for kunder i hele landet og internationalt.

Selskabet kom ud af 2018 med en toplinje på næsten 1,8 milliarder kroner 1.791 millioner kroner. Driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) fulgte godt med og endte på 73,3 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Årets resultat er blandt andet positivt påvirket af udviklingen inden for skovdrift, hvor plantning af ny skov og klimaskov har været i vækst.

- I HedeDanmark er vores landsdækkende serviceydelser inden for blandt andet skovdrift, det åbne land, have- og parkanlæg samt det åbne rum i byerne fleksible, og vores medarbejdere er omstillingsparate. Det er afgørende for os, at vores forretning er gearet således, at vi kan tilpasse vores ydelser til kundernes behov, ikke mindst når ens kerneforretning foregår i naturen og er afhængig af politiske tiltag og vejrmæssige forhold. Den fleksibilitet og omstillingsparathed har bidraget positivt til årets resultat, siger adm. direktør Lars Petersen.

God aktivitet i Baltikum

HedeDanmark forvalter en række større skovområder i Baltikum på vegne af private investorer, og her betød gode træpriser et øget aktivitetsniveau, der både bidrager positivt til afkastet for investorerne og til årets resultat.

Større anlægsopgaver har også sat sit præg på 2018. Blandt andet har HedeDanmarks anlægs- og renoveringskompetencer sikret nye projekter, som eksempelvis det nye nationale ro-station i Bagsværd og panda-anlægget i Københavns Zoo - opgaver som også fortsætter ind i 2019.

Kundernes efterspørgsel efter digitale løsninger og ydelser har ligeledes bidraget positivt gennem blandt andet HedeDanmarks webportal HD2412, som er førende indenfor produkter til juletræsmarkedet. Derudover har nyudviklede løsninger som sensorer, der tæller antallet af gæster i skovområder, skalapæle til måling af vandstand og overløb hos forsyningsvirksomheder eller temperaturmålere, der advarer om, hvornår der er behov for saltning på en vejstrækning ligeledes været efterspurgt blandt kunderne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Resultatet for 2018 er tilfredsstillende. Det er blandt andet øget lønsomhed og digital udvikling, der medvirker til, at HedeDanmark er stærkt rustet til - også i fremtiden - at imødekomme kundernes behov, siger Lars Johansson, bestyrelsesformand i HedeDanmark.