Skal en tung entreprenørmaskine arbejde hele dagen uden diesel, tror Case på, at det skal ske med gas.

MÜNCHEN: Countrysang med en hyldest til Case brager ud over producentens stand på Bauma. Det er næsten ikke til at høre dem, man taler med, selvom man står få centimeter fra hinanden. Lydtæppet er massivt overalt på messen, men det er antallet af nyheder også. Case er ingen undtagelse.

Den danske importør og forhandler, S.D. Kjærsgaard, har også folk på Case-standen, og indehaver og administrerende direktør Palle Kjærsgaard viser en række nyudviklede tiltag frem.

El er fint til mindre maskiner, men det har ingen gang på jord på det tungere grej.

Ejer og direktør Palle Kjærsgaard

S.D. Kjærsgaard

Blandt de mere fremtrædende er en prototypen på en ny gummihjulslæsser.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- El er fint til mindre maskiner, men det har ingen gang på jord på det tungere grej, siger han, inden han hiver en af de udenlandske kollegaer ind til at fortælle om den nye maskine.

Philippe Beer er product manager hos Case, og han er ikke i tvivl. Gas er fremtiden for de tunge entreprenørmaskiner.

- Hvis man skal køre en hel dag, er gasdrevne maskiner vejen frem, siger han.

Klar til produktion

Gummigeden er udviklet under navnet Project Tetra. Selve gasmotoren kan man snart se i produktion.

- Vi producerer allerede gasdrevne motorer til vores Iveco-lastbiler. Vi har tusindvis af lastbiler og busser på vejene verden over, som kører på gas. Så vi kunne forholdsvis hurtigt sætte produktionen i gang af gasdrevne entreprenørmaskiner. Spørgsmålet er mere, hvornår efterspørgslen er der, siger Philippe Beer.

I disse miljøtider kan det godt være snart, men produktmanageren sætter ikke en nærmere tidshorisont på.

Den flyvende ørn

Overalt på Case-standen ser man ørnen, som udgør Cases logo.

- Ørnen er også forbilledet for designet på Project Tetra. Nå man åbner op til motoren på begge sider, er det som at se ørnen med vinger slået ud, siger Philippe Beer, som også nævner bagendens form værende som en ørns.

Hele maskinens udtryk er futuristisk, og det har også været mening at skubbe lidt til rammerne, fortæller Palle Kjærsgaard.

Førerne skal i fremtiden også vænne sig til, at sidespejlene forsvinder. De bliver i stedet erstattet af to skærme i kabinen. Kameraerne giver ganske enkelt et bedre udsyn.

Kabinens design er meget rent, og der er skåret ind til benet, når det kommer til knapper og lignende. Touchskærme erstatter det meste.

- Jeg er ikke nødvendigvis noget, vi ser i produktion indenfor de næste fem år. Det er igen et spørgsmål om ønskerne fra kunderne, siger Philippe Beer.