SIMA: På den franske udstilling i Paris er der god tradition for at se på spredeteknik. For med et total marked på 1.700 nye staldgødningsspreder om året, er Frankrig det absolut største spredemarked i Europa.

- Vi sælger knap 100 spredere om året i Frankrig, og vores marked vokser hele 10 procent hvert år, fortæller Torben Larsen, Salgs- og marketingchef hos Samson Agro, om det største marked for staldgødningsspredere for den danske producent.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi har fået mere fokus på det franske marked ved blandt andet at få forhandlerne til at fokusere mere på vores produkter, samt ved at reducerer antallet af forhandlere i Frankrig, fortæller Torben Larsen om årsagerne bag den stigende succes, som Samson Agro oplever i Frankrig.

Større datadokumentering

I Frankrig er de såkaldte Cuma en meget anderkendt måde at dele maskiner på.

- Der kan være op til 50 landmænd med i ét Cuma, som er et selskab, der køber landbrugsmaskiner, som de enkelte landmænd så kommer og henter og bruger. Det betyder blandt andet, at nogle af kravene i flere år har været, at maskinerne skal være så enkelte som overhovedet muligt, da de benyttes af mange forskellige i løbet af et år. Derfor har den absolut mest solgte spreder i Frankrig i mange år været SP15-modellen.

Thomas Rasmussen er produktchef for staldgødningsspredere hos Samson Agro, og han fortæller, at der efterhånden er ved at komme mere og mere fokus på datadokumentering under spredning, og det rykker også en smule ved valget af spredere.

- Vi ser, at de franske maskinstationer er ved at overtage mere og mere spredearbejde, da de franske landmænd stiller større og større krav til eksempelvis datadokumentering, og derfor ser vi frem til at vise den nye Flex-spreder i Frankrig i sæson 2019, hvor vi både kan dosere efter tildelingskort samt opsamle data for den mængde, der spredes ud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Godt match

Både Torben Larsen og Thomas Rasmussen fortæller, at man i Danmark altid har set markedet for gylle kontra staldgødning som et 90 - 10 forhold, mens det i Danmark er direkte modsat.

- Foruden en stor opmærksomhed på staldgødning, så kan man på Sima også se hvor mange forskellige producenter af staldgødningsudstyr, der egentligt findes i Frankrig, hvilket er ganske imponerende, fortæller Thomas Rasmussen.

Han bakkes op af Torben Larsen, som også nævner, at de franske landmænd er meget glade for at købe maskiner, som også er produceret i hjemlandet.

- Derfor er Samson Groups køb af franske Pichon et utrolig godt match, som vi kan drage mange synergier af.

- Pichon sidder på 60 procent af markedet for gyllevogne i Frankrig, og vi kan også mærke en stigende interesse for Samson Agros løsninger for blandt andet nedfældere og de nye 36 meter slangebomme, så når Samson Agro kombineres med Pichon, kan vi kun være rigtig godt tilfredse, fortæller Torben Larsen.