SIMA: Forskning viser, at akseltrykket skal reduceres og dæktrykket skal ned hvis den skadelige pakning af jorden skal begrænses. Men da mange landbrugsmaskiner skiftevis arbejder i marken og med transport på landevejen, er det umuligt at køre med et kontinuerligt lavt dæktryk, da det vil være ødelæggende for dækkene når der køres transport ved høje hastigheder.

Løsningen hedder dæktryksregulering, og på markedet findes der allerede masser af systemer. I den ideelle verden skal dæktrykket hæves i det sekund, gyllevognen svinger fra marken og ud på landevejen og hastigheden øges. Men på grund af dækkenes enorme volumen og begrænset plads til den optimale rørføring kæmper stort set alle systemer med for lange responstider.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tryktank indbygget i fælgen

På Sima viser Sodijantes Industri en smart løsning, der gør det væsentligt hurtigere at regulere dæktrykket. Virksomheden er specialister i produktion af fælge, og på en ny fælg kaldet Tank Air Wheel, er der indbygget en tryktank i selve fælgen. Tanken er skabt ved at svejse to fælgplader i den samme fælg og udnytte pladsen imellem de to plader som bufferkapacitet til trykluft.

rich-media-2
Tryktanken i fælgen har Sodijantes Industri skabt, ved at svejse to fælgplader i den samme fælg og udnytte pladsen imellem de to plader som bufferkapacitet til luft.

- Tanken har en kapacitet på 100 liter, og kan under arbejdet i marken pumpes op til seks bars tryk. Når dæktrykket skal hæves, åbner en ventil der er indbygget i fælgen. På grund af det høje tryk og ventilens store dimension kan dæktrykket hæves med en bar på et enkelt minut, siger Deboude Stephanie, administrerende direktør for, Sodijantes Industri, og tilføjer at dæktrykket kan sænkes endnu hurtiger.

Virksomheden har testet fælgen siden efteråret 2018 og de første fælge i dimensionen 38 og 42 tommer er klar til salg i efteråret 2019. Deboude Stephanie forventer, at et sæt fælge på 42 tommer kommer til at koste 4500 euro. Virksomheden har ingen importør i Danmark, men vil se sig om efter afsætningskanaler, når Tank Air Wheel er klar til produktion.

rich-media-3
Tank Air Whel ligner til forveksling et traditionelt fælg.