For at kunne anvende en mindre traktor foran fuldfoderblanderen, introducerer Kuhn nu vogne med trinløs transmission, hvor der skal anvendes betydelig mindre moment når vognen startes op.

SIMA: Stort set alle traktorproducenter tilbyder i dag modeller med CVT-transmission, hvor hastigheden reguleres trinløst far stilstand og til maksimal hastighed. Den franske producent Kuhn, implementerer nu den trinløse teknologi på fuldfoderblandere, og på Sima viser virksomheden hvilke fordele, der er ved at anvende CVT frem for en traditionel transmission med flere trin.

I følge Kuhn er en af de helt store fordele, at der kan anvendes en betydelig mindre traktor foran store blandevognen med to og tre snegle, når de udstyres med trinløs transmission. Det skyldes at den trinløse transmission kun kræver en brækdel af det moment, som der skal til at slå gang i den fuld læsset blandevogn med en traditionel transmission. Den bløde igangsætning er ligeledes skånsom over for traktorens pto-kobling, er traditionelt belastes til det maksimale, når store blandevogne sættes i gang.

Hastigheden på blandesneglen kan reguleres trinløst i intervallet 12 - 55 omdrejninger pr minut.

Kortere blandetid

Når først blanderen er sat i gang, og efterhånden som blanderen bliver lettere at trække, kan der med den trinløse transmission hurtigt skrues op for hastigheden og dermed er der mulighed for at minimere blandetiden. Intellimix CVT, som Kuhn kalder systemet, er Isobus kompatibelt og kontrollers fra førerkabinen via en Kuhn VT30 terminal.

rich-media-1
Lige som i en traktor med trinløs transmission overføres effekten som et miks af mekanisk og hydrostatisk kraft.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Blandemesteren kan vælge enten at indstille hastigheden på blandesneglene manuelt, eller at anvende automatisk drift, hvor der kan vælges imellem eksempelvis opstart, automix og autofeed. I autofeed øges hastigheden på sneglen efterhånden som blanderen tømmes. Det resulterer både i en mere ensartet udfodring og i en hurtigere tømning af vognen, forklarer Benjamin Mommaire, der er er Area Sales Manager ved Kuhn og blandt andet har ansvaret for det danske marked.

Vogne med den nye transmission kommer på markedet i løbet af 2020.