JU Århus har tre lokationer for skolens grønne uddannelsesretninger. Dagens politikerbesøg var i Beder, hvor skolens anlægsgartnere, gartnere og skov- og naturteknikere sin daglige gang. Direktør for JU Århus, Peter L. Moesgaard viste Lund og Lahn rundt på skolens praktiske faciliteter, så de ved selvsyn kunne få en idé om, hvad det kræver at holde skolen kørende. De var begge imponerede over de fysiske rammer, og de udviste en god forståelse af rammernes betydning både som kulturformidling af de grønne erhverv, men i høj grad også for at kunne udvikle elevernes kompetencer inden for de forskellige fagområder.

Den seneste tid har erhvervsuddannelserne fået stor bevågenhed, da alt for få vælger en erhvervsuddannelse i forhold til det reelle behov, som samfundet har. De to folketingspolitikere ligger politisk langt fra hinanden, men de er i høj grad enige om, at det vil være samfundsgavnligt at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse. "Spørgsmålet er hvordan", som Leif Lahn formulerer det, for det er tilsyneladende svært at knække koden. Troels Lund Poulsen foreslår:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det er nok tidligere, vi skal sætte ind i folkeskolen - allerede fra 5.-6. klasse.

Det er direktør Peter L. Moesgaard fra JU Århus helt enigi, og han præsenterer dem for Naturskolen, som er en af skolens initiativer til netop at få hul igennem til folkeskoleelever på et tidligt stadie. Naturskolen tilbyder kortere undervisningsforløb som fx skovmatematik eller gårdens dyr, hvor både dyretik, malkning eller måske endda en overnatning sammen med køerne i stalden står på skoleskemaet.

I den anden ende af skalaen kom snakken også ind på voksen- og efteruddannelser (VEU). Pt. er der nogle ufleksible regler, som gør det svært at efteruddanne sig i stille perioder, hvor mange i de grønne fag bliver vinterfyrede. Uddannelse af ufaglærte skal også i stigende grad i fokus, da der er nogle store ressourcer at hente ind til en branche, der i stigende grad har svært ved rekruttere kompetente medarbejdere. Konklusionen var, at der er behov for et mere smidigt efteruddannelsessystem.

Trods det store politiske fokus på erhvervsuddannelserne, så er det endnu ikke lykkedes at vende kurven i den udstrækning, som er nødvendig. Der er brug for yderligere tiltag, og politisk vilje til at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse