Han er langt fra ny i branchen, 44-årige Jesper Lauge Christensen, der i starten af december tiltrådte som ny direktør for Kopenhagen Fur. For i 18 sæsoner har han været en del af pelsgiganten.

Han fik første gang foden indenfor i virksomheden i Glostrup, da han var færdig som civilingeniør, og herfra blev han i huset.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg havde læst på DTU som civilingeniør, og jeg fik muligheden for at arbejde med it-udvikling. Herefter fik jeg muligheden for at arbejde med sortering af skindene, da jeg kom i spidsen som produktionsleder. På den måde har jeg arbejdet med DNA'et i branchen som er skind, kvalitet og håndværk, fortæller han.

Senest har han været i spidsen for den mere kreative del af Kopenhagen Fur, og det er hans brede viden om selve organisationen og det store branchekendskab, som han selv mener, er en af hans styrker.

- I fem år var jeg kommerciel ansvarlig, og blev på den måde ansvarlig for leverandørerne. Efterfølgende fulgte tre år for mig som ansvarlig for salg og auktionsdelen. Det er min store fordel, at jeg kender branchen rigtig godt. Det er et stort fællesskab og et unikt fællesskab, hvor succes afhænger af at dyrke fællesskabet og relationerne, siger han.

En præmis at det går op og ned

Det er ikke helt uden bølgegang, at Jesper Lauge Christensen skal sætte kursen for Kopenhagen Fur. Minkpriserne faldt siden 2015, og det har blandt andet været betinget af et overudbud af pels. Mere end hvad markedet kunne aftage.

Men det mener den nyslåede direktør er ved at vende. Han ser positivt på de kommende år. Især efter en salgssæson i 2018, hvor minkpriserne steg en smule.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Pelsbranchen har oplevet fantastiske år, men også nogle dårlige år. Men vi er på vej op ad bjerget nu. Det har været nogle magre år, men vi er ved at skabe en balance. Der er en stor efterspørgsel af pels som produkt, og nu kan vi se, at den balance mellem udbud og efterspørgsel den er ved at være genskabt, siger han.

Med sine 18 sæsoner i branchen er det derfor med en vis form for sindsro, at han betragter de hårde år. Derfor kan han også se frem til nogle gode år, mener han.

- Jeg er rimelig fortrøstningsfuld. Det er branchens natur, at der kommer nogle hårde år, og så kommer der nogle gode år. Det er lidt en præmis for branchen, lyder det fra Jesper Lauge Christensen.

Vil ramme bredere målgruppe

Afsætningen af skind bliver et vigtigt fokusområde for Kopenhagen Fur, mener den nye direktør. Derfor vil man de kommende år også opleve, at der bliver eksperimenteret med nye måder at anvende pels på. Det er man allerede igang med gennem brandet Oh By Kopenhagen Fur.

- Vi vil gerne vise, at pels ikke kun er en luksusvare. Derfor er vi begyndt at lave produkter, der ikke kun er fuldpelse, som man kender, men også produkter, der kan bruges af eksempelvis mænd og yngre mennesker, hvor prisniveauet også er anderledes, fortæller Jesper Lauge Christensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På den måde mener han, at man kan ramme en bredere målgruppe.

- Vi tror på, at hvis vi vil nå ud til en bredere forbrugerskare, så er vi også nødt til at have produkter i en anden priskategori. Det er vigtigt, at vi har det lange lys på og ser langt ud i fremtiden, så vi kan 'sælge flere billetter', siger han.

Skal formidle den gode fortælling

Men der er også en verdensomspændende dagsorden, som Jesper Lauge Christensen mener Kopenhagen Fur skal turde sætte sit præg på. Det handler om klima og bæredygtighed. Her mener han, at pelsindustrien har en force.

- Vi skal sikre afsætning og for at gøre det, er vi nødt til at pels som materiale følger tidens trend. Det synes vi allerede, at det gør. Som materiale taler det rigtig godt ind i de store dagsordener om klima og bæredygtighed. Pels er et materiale, der har lang levetid. Det kan genanvendes og er på den måde et bæredygtigt materiale. Inden for bæredygtighed er vi verdens førende, og for mig at se er det vigtigt, at vi tør tage det branchelederskab, forklarer han.

For hvor minkpriserne har oplevet op- og nedture, så har Kopenhagen Fur oparbejdet sig en stor markedsandel og en egen rekord på produktionen af skind på verdensplan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- 40 procent af de skind, som bliver solgt til fabrikanterne, bliver produceret i Danmark. Det er den højeste markedsandel, vi har set i 10 år. Det er også derfor, vi skal turde tage branchelederskab og være toneangivende, siger han.

Det handler om at være bedre til at formidle den gode fortælling, mener han.

- Vi synes allerede, at vi gør det rigtig godt, men vi skal være mere modige og vi skal være bedre til at formidle den fortælling, at pels er bæredygtigt, fordi det har så lille en ?impact' på miljøet. I minkproduktion bruger man hele dyret. Man bruger minken til biodiesel og gødning, og selve pelsen har en levetid på 40 år, så det må siges at være bæredygtigt, siger han.

De gode historier har i en årrække ikke været dem, man hørte flest af, når det gjaldt pelsindustrien. Det mener den nye direktør ikke er fair.

- Vi er en sektor, der får nogle hug, og det, mener jeg, er uretfærdigt, når vi globalt set er klassens duks, fortæller han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vinderen bliver den, der tager ansvar og hensyn

For han mener, der er flere positive historier at fortælle om branchen. En af dem er dyrevelfærd, som bliver et fokusområde for Kopenhagen Fur i det nye år.

- Vi har verdens bedste dyrevelfærd på vores minkgårde- og rævefarme. Det har vi sådan set haft i mange år, men vores udfordring har været at kunne dokumentere det. Derfor er vi nu i gang med at certificere alle vores minkavlere i vores projekt, der hedder Welfur. Det forventer vi at være færdige med i 2019, så her skal alle vores avlere til en slags eksamen kan man sige, så i 2020 kan vi gå ind i en salgssæson med skind, der udelukkende er produceret på Welfur-certificerede farme, fortæller han.

I den gode fortælling ligger også, mener han, at man skal have mere gennemsigtighed.

- Fokus skal være på at få mere transparens ind i hele værdikæden, så kunderne kan følge processen, siger han.

Men Jesper Lauge Christensen forsikrer også, at det fortsat vil være et arbejdsområde at skabe gode vilkår for avlerne. Det kan dog ikke gøres uden de andre fokusområder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi skal sikre gode rammevilkår for vores andelshavere, men det er lige så vigtigt, at sikre afsætningen af pels fremadrettet, og det gør vi ved nytænkning og innovation, men også ved at turde tage ansvar, siger han.

Hvis man kan tage ansvar og samtidig hensyn, mener Jesper Lauge Christensen, at man kan blive vinderen i fremtiden.

- Den der bliver vinderen i fremtiden, det bliver den, der kan sætte dagsorden, og den der tager hensyn, og det er her, jeg mener, vi skal turde tage et ansvar, siger han.