Dansk landbrugs eksport af levende dyr ud af Danmark er gået kraftigt i vejret i det seneste årti. Antallet af levende grise, som transporteres over otte timer, er steget fra 1,9 mio. i 2007 til godt 9,4 mio. i 2017. Men kontrollen med eksport-lastbilerne har i samme periode ligget stille på 100 årlige kontroller.

Regeringen har derfor nu indgået en politisk aftale med Dansk Folkeparti om, at Fødevarestyrelsen vil kontrollere mere end hver 10. af alle transporter, som fører grise ud af Danmark. Der skal i sidste halvår af 2019 udføres 250 indladningskontroller om måneden. I dag er der planlagt under 10 månedlige indladningskontroller i samme periode, skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er sund fornuft at skrue op for kontrollen og få et godt overblik over, hvordan det står til på området, når også antallet af dyretransporter er steget. Vi styrker kontrollen med dyrenes transport, så vi får bedre styr på, at rammerne er gode nok til en lang tur gennem Europa, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Overlæs skal være fortid

Alle dyr kontrolleres i dag for transportegnethed før transport eller ved ankomsten til slagteriet i Danmark. Men det er kun få dyr, der har fået gavn af en kontrol af deres kommende transport fra gården eller samlestedet, inden de skal transporteres ud af landet.

- Vi kan ikke være bekendt, at nogle dyr lider unødig overlast, fordi der er overlæs eller mangler vand. Nu får vi kontrolleret mange flere transporter og skærpet indsatsen over dem, der ikke kan eller vil overholde reglerne. For fremtiden kommer der 100 procent kontrol af dem, der igen og igen tilsidesætter reglerne til skade for dyrevelfærden. Samtidig får vi gjort op med den urimelige forskelsbehandling af danske og udenlandske chauffører, siger Karina Due, dyrevelfærdsordfører for Dansk Folkeparti.

Dyrlægerne får mere tid

Med aftalen får dyrlægerne i aktionsperioden på tre måneder 50 procent mere tid til at kontrollere hver gris inden transporten ud af Danmark. Den styrkede kontrol vil sikre, at Fødevarestyrelsen får bedre mulighed for at vurdere hver enkelt gris i forhold til for eksempel halthed og skuldersår. Efter aktionsperioden vil landmænd og transportører uden problemer gå tilbage til den normale kontroltid, mens den vil blive fastholdt for de brodne kar.

I dag konstaterer Fødevarestyrelsen problemer i ca. 30 procent af de 100 årlige indladningskontroller. De mange nye kontroller iværksættes fra den 15. august 2019