Vognmand er overbevist om, at det kræver folk med landbrugsfaglig baggrund for at få succes med roe-transport.

Da vognmandsfirmaet John Olsen blev grundlagt i 1939, var omdrejningspunktet transport af roer fra mark til sukkerfabrik.

79 år senere er det tredje generation, som driver vognmandsfirmaet, og ejeren hedder i dag John Olsen.

Det dur ikke, at man ikke taler samme sprog som de kunder vi kører for.

- John Olsen, vognmand på Lolland

Vi møder den lollandske vognmand på en roemark, hvor den ene af firmaets to Ropa Maus rense-læssemaskiner er igang med læsning af endnu en roekule.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi skal læsse roer fra i alt 120 avlere, som tilsammen har roer på 500 marker, så det bliver til rigtig mange roekuler i løbet af sæsonen, fortæller John Olsen.

Den totale mængde vil være på knap 400.000 ton sukkerroer, som skal køres til sukkerfabrikken i Nakskov.

John Olsen driver forretningen med seks lastbiler, men når der køres roer til Nordic Sugar fra oktober til januar, så sker det med i alt 10 lastbiler.

- Vi har altid kørt roer fra mark til fabrik, men siden Nordic Sugar har bestemt, at langt størstedelen af roetransporten skal flyttes fra traktorer til lastbiler, så har vi udvidet voldsomt på dette område, fortæller John Olsen, som blandt andet har udvidet rense-læsse kapaciteten med en ekstra Ropa Maus.

Kender erhvervet

John Olsen er oprindelig uddannet landmand, og netop det branchekendskab er nødvendigt:

- Det dur ikke, at man ikke taler samme sprog som de kunder, vi kører for. Det er ekstrem vigtigt, at man kender erhvervet, for at det hele kommer til at lykkes bedst muligt, fortæller den lollandske vognmand og henviser til, at langt størstedelen af de chauffører, han har ansat også har landbrugsfaglig baggrund.

- Chaufførerne på rense-læssemaskinerne arbejder i landbruget resten af året, og de er kun nogle, jeg lejer ind, når der skal arbejdes med roer.

Og for John Olsen er det ikke kun fra september til januar, mens roekampagnen står på, at han arbejder for landmænd.

- Jeg kører korn og gødning fr Danish Agro, så jeg lever faktisk af at betjene landmændene året rundt. Derfor er jeg også kun interesseret i at lave et ordentligt stykke arbejde hele året rundt.

John Olsen fortæller, at han ikke på nuværende tidspunkt har problemer med at finde de rigtige chauffør med erfaring til opgaverne, men han er udenmærket klar over, at den dag kan komme:

- Jeg er ekstrem afhængig af mine dygtige folk og en del dygtige afløsere. I roekampagnen kører vi roer syv dage om ugen fra 6 morgen til 22 aften, så jeg er dybt afhængig af, at det hele kører maksimalt, når først kampagnen er i gang.