EvoBib er navnet på Michelins nye dækkoncept, som kombinerer det bedste fra marken og vejen.

- Dækket er resultatet af flere teknologier samlet i ét dæk, som giver mulighed for optimal trædeflade på marken og dermed lavt brændstofforbrug på grund af 20 procent større overfalde til at overføre effekt på. Desuden har dækket en lille rullemodstand og en lille trædeflade på landevejen, fortæller Åge Boller, produktchef hos Michelin.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Dækkets sider er opbygget som en slags elevator

- Åge Boller, Michelin.

På Agromek 2018 vises dækket i hal C.

2-i-1 teknologi

Teknologierne i dækket er blandt andet den fleksible karkasse samt muligheden for ændring af profilbredden afhængig af lufttrykket.

- Når traktoren kører ind på marken og regulerer lufttrykket ned til det ønskede, så vil dækkets skuldre sænke sig og sikre en breddere og længere profil. Man får altid kun en længere profil med tradionelle dæk, men da skulderne nu er blevet fleksible, får vi en endnu større trædeflade med EvoBib, fortæller han.

Omvendt vil dækkets skuldre hæve sig, når der pumpes mere luft i dækket til vejtransport.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dækkets sider er opbygget som en slags elevator, fortæller Åge Boller.

Svenske erfaringer

Det altafgørende ved EvoBib er, at traktoren har et integeret dæktryksreguleringsystem, så lufttrykket i traktorens hjul kan ændres mellem mark og vej.

Den svenske maskinstation, Hartler Tygelsjö, fik i sommeren 2018 leveret EvoBib på en Fendt 828, og indehaver Magnus Hartler er dækket godt ind med den Fendt 828, som har dækkene monteret. Traktoren er nemlig udstyret med VariGrip, som er producentens integrerede lufttryksreguleringssystem.

- Systemet kører rigtig godt både på vejen og i marken. På marken kører jeg med 0,8 bar i bagdækkene og 0,6 bar i fordækkene, fortæller han.

På vejen pumpes der cirka 1 bar i dækkene, hvilket tager fire til fem minutter. Arbejdsopgaverne er kørsel af møg, slam og kalk med en 20 tons Tebbe staldgødningsspreder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Tebbe-sprederen er også forbedret til lufttryksregulering, men systemet er dog ikke på sprederen endnu, fortæller den svenske maskinstationsmand.

Siden monteringen har Magnus Hartler kørt 11.000 kilometer siden juni 2018.

Se mere i filmklippet HER.