Eksporten af økologiske varer fra Danmark til de øvrige nordiske lande har aldrig været større.

Øko-eksporten til Sverige er mere end fordoblet fra 207 mio. kroner i 2013 til 466 mio. kroner i 2016, viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik. Og i samme periode er den økologiske eksport til Norge og Finland steget med mere end 80 procent til henholdsvis 90 og 82 mio. kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den udvikling vil 20 danske øko-virksomheder bygge videre på, når de i denne uge drager til Malmø. Her deltager de i Økologisk Landsforenings eksportfremstød på messen Nordic Organic Food Fair, der finder sted onsdag og torsdag d. 14. og 15. november.

- Sverige især er et meget interessant eksportmarked for danske øko-virksomheder. Svenskerne køber dobbelt så meget økologi i dag som for bare tre år siden, og eksporten af danske øko-varer til Sverige er fulgt med den udvikling, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, der står bag det danske fremstød på messen.

- Svenskerne er vilde med dansk økologi. Det skyldes ikke mindst, at danske virksomheder er innovative og konstant udvikler spændende økologiske kvalitetsvarer, som opfylder tidens trends. Danmark er desuden det land i verden, der har den højeste økologi-andel i fødevaresalget og deraf et meget veludviklet økologisk marked, siger hun og påpeger, at de danske virksomheders innovationsgrad også kommer til udtryk på Nordic Organic Food Fair, hvor 18 ud af de i alt 20 deltagende virksomheder præsenterer nye produkter ved messens Innovation Zone Award Showcase.

Økologisk energidrik og cirkulær emballage

En af de danske virksomheder, der præsenterer et nyt øko-produkt på Nordic Organic Food Fair, er den økologiske drikkevareproducent, Nørrebrew, som i år debuterer på messen. Nørrebrew - der i eksportsammenhæng går under navnet The Organic Energy Project - har netop lanceret en økologisk energidrik i Danmark, og CEO, Sune Blom, glæder sig til at præsentere den for indkøberne på de øvrige nordiske markeder.

- Energidrikken er en af de sidste bastioner indenfor fødevareområdet, hvor der ikke bliver stillet krav til kvaliteten af råvarerne, smag, sukkerindhold og naturlighed. Her har udviklingen stået stille, og det vil vi nu lave om på. Vi synes, at Norden er interessant i eksportøjemed, fordi forbrugerne på disse markeder har nogle af de samme præferencer i forhold til sundhed og økologi, som de danske. Vi håber, at vores deltagelse på NOFF kan medvirke til, at vi får sparket døren ind i Norge og Finland, og at vi får udvidet vores eksport til det svenske marked, siger Sune Blom.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også virksomheden Naturli' Foods fra Randers deltager på messen og medbringer produktnyheder i form af to nye vegetabilske alternativer til mælk, i en ny type emballage, som tager højde for recirkulering.

- Vi ser et stort eksportpotentiale for Naturli' på de nordiske markeder. Vi udvikler produkter, som kan erstatte animalske produkter én til én, og som har en unik kvalitet og smagsoplevelse. Derfor er de attraktive for alle forbrugere, ikke bare for veganere og vegetarer. Vi eksporterer i dag både til Finland, Sverige og Norge, men vil gerne styrke eksporten til disse lande, siger Henrik Lund, CEO i Naturli' Foods.