Derfor lancerer Landbrug og Fødevarer i dag et transportpolitisk udspil med anbefalinger til, hvordan fødevareerhvervet kan effektivisere kørslen og lette trafikken på vejene. Landbrug og Fødevarer fremskriver, at trængslen på vejene vil stige med 66 procent frem til 2030. Da hver fjerde lastbil på de danske veje kører for fødevareklyngen, er der tid og penge at spare for erhvervet og samfundet, hvis spildtiden på vejen kan minimeres.

Udspillet bliver præsenteret for transportminister Ole Birk Olesen (LA) i dag på Arla Foods' transportcenter i Taulov af direktør Flemming Nør-Pedersen og formand Martin Merrild fra Landbrug & Fødevarer. Her deltager blandt andet Kenneth Muhs, næstformand i KL's miljø- og forsyningsudvalg, Bo Svane og Jan Toft fra Arla Foods samt repræsentanter fra Dansk Maskinhandlerforening, Danske Maskinstationer & Entreprenører, Danske Sukkerroedyrkere, Dansk AgroIndustri og Kartoffelavlerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Både bilister og virksomheder spilder hvert år tusindvis af timer i trafikken på grund af kø og trængsel, og det ser desværre kun ud til at blive værre.

- Flemming Nør-Pedersen, L&F

Vejen frem er investeringer og ny regler

- Både bilister og virksomheder spilder hvert år tusindvis af timer i trafikken på grund af kø og trængsel, og det ser desværre kun ud til at blive værre, siger Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer.

Derfor har erhvervsorganisationen lavet anbefalinger til både investeringer i infrastruktur, forbedring af fremkommelighed, ny teknologi, klima og sikkerhed.

I udspillet anbefales det blandt andet at målrette investeringerne til trafikale knudepunkter som for eksempel E20- og E45-motorvejen. Etableringen af en ny midtjysk motorvejskorridor samt en fast forbindelse over Kattegat er også på ønskesedlen. Samtidig er der regler for landbrugskøretøjer, der ikke er blevet opdateret siden 1955 på trods af store teknologiske fremskridt siden da.

Fødevarer forrest i køen

Hos Arla Foods betyder effektiv transport meget. Andelsselskabet henter for eksempel hver dag 13.5 millioner kilo mælk hos sine godt 2800 danske andelshavere og kører to millioner kilo mejeriprodukter ud til butikker og forbrugere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ved, at vi i fremtiden skal hente mere mælk hos andelshaverne, og at forbrugernes efterspørgsel på innovative og bæredygtige mejeriprodukter stiger. Det er vigtigt for os, at transporten sker under hensyntagen til klima og miljø. Samtidig med, at vi ønsker øget tilgængelighed på de danske veje, fortsætter vi med at uddanne vores chauffører i sikker og energirigtig kørsel og ved at udvikle på skifte til grønnere drivmidler og ny teknologi, siger Bo Svane, logistikchef for Arla i DK.

Landbrug & Fødevarer håber på, at anbefalingerne vil påvirke rammerne for transport og knække kurven for spildtid i trafikken.