Alliance opfordrer til, at man ikke kun er opmærksom på dæktrykket på traktoren, når man kører i marken - vognen efter traktoren har også meget at sige.

I flere år har der været mulighed for at montere VF-dæk på traktoren, så man enten har kunne øge belastningen ved samme dæktryk, eller sænke dæktrykket med 40 procent, og opretholde samme belastning.

Alliance viser som den første dækproducent VF-teknologien på producentens vogndæk.

- Vi har indtil videre 10 forskellige størrelser på VF-dæk til vogne, fortæller Ole Bæk, marketingschef hos Alliance.

Han påpeger vigtigheden af VF-dæk på vogne, som et område, der indtil videre ikke har fået nok opmærksomhed:

- Det giver ikke meget ide, at ofre en pokkers masse penge på dyre dæk til traktoren, hvis den tunge gyllevogn, kornvogn eller lignende kommer lige bagefter og ødelægger det hele.

Alliance kalder den nye dæktype for A389 VF.

rich-media-1
Ole Bæk er marketingschef hos Alliance, og han fortæller, at man er klar med vogndæk i VF-udgaven fra 22,5 til 32 tommer fælgstørrelse.

- I modsætningen til VF-teknologi til traktorer, så kan vi på vognen ikke helt sænke dæktrykket med 40 procent, i stedet kan vi nå et lufttryk, som ligger 30 procent under et sammenlignet tradionelt dæk, samt få en 25 procent større trædeflade sammenlignet med et tradionelt vogndæk, fortæller Ole Bæk.

Han fortæller desuden, at dækkene kan leveres i størrelser fra 22.5 tommer fælge til 32 tommer fælge.

Fordeler trykket

En af hemmelighederne i det nye 389 VF-dæk er dæksiderne, der er udviklet til både at kunne arbejde med et meget lavt dæktryk og høje hastigheder på landevejen.

I et standarddæk vil kombinationen af hurtig transport, maksimal belastning og et lavt dæktryk medføre, at der sker en kraftig varmeudvikling i dækket. Det ødelægger dækket, og derfor har Alliance taget en hel ny teknologi i brug i udviklingen af Alliance 389 VT. Teknologien giver dæksideren en fleksibilitet, der gør dem i stand til at flade ud og forøge bærearealet, når dæktrykket sænkes

- Stålbælter i dækkets trædeflade betyder, at dækket bliver ved med at være fladt, når dæktrykket sænkes. Stålbæltet fordeler desuden trykket ensartet over hele bærefladen, fortalte Alliance på et pressemøde, som blev holdt i Danmark i begyndelsen af september.

Afprøvet i marken

For at vise VF-teknologiens indflydelse på jorden, kørte Alliance i marken med to vogntog. Det ene sæt var udstyret med VF-dæk, mens det andet med tradionelle vogndæk.

Begge vogne var lastet med en totalvægt på 19,5 ton og med et dæktryk i VF-dækkene på 1,2 bar, samt 2,0 bar i de tradionelle vogndæk.

De to vogntog kørte derefter i nyharvet jord, for at undersøge forskellene.

- Optisk kan man tydeligt se forskel på de to overkørseler, men ved at undersøge, hvor meget vi kan trykke i de to overkørseler, opdagede vi, at vi kunne få vores værktøj 10 centimeter længere i jorden ved VF-dækket kontra det tradionelle dæk.