I 2017 eksporterede danske svineproducenter 14 millioner levende grise. Ni millioner af dem blev transporteret mere end otte timer, og så lang en rejse pålægger transportøren at indsende en logbog til myndighederne. I lognogen skal transportøren blandt andet oplyse, hvor mange grise han kører med.

Det er med andre ord alene transportørens egne oplysninger, som bliver logget, og det gør det svært for Fødevarestyrelsen at løfte bevisbyrden mod transportører, der er under mistanke for at have overtrådt regler for dyrevenlig transport. Det skriver dr.dk med henvisning til en ny redegørelse fra Fødevarestyrelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det har været vanskeligt at løfte bevisbyrden i sager, der angår transporttid, da kontrollen beror på selvangivelser fra erhvervet i logbøgerne, lyder det i redegørelsen.

Ubrugelige logbøger

Ønsket fra Christiansborg er, at logbøgerne skal suppleres med mere fysisk kontrol med dyretransporterne. Som reglerne er i dag, foretager Fødevarestyrelsen 100 fysiske stikprøvekontroller årligt - størstedelen på grisetransporter.

- Man kan for eksempel ikke være sikker på, at det er det køretøj, der er nævnt i logbogen, som rent faktisk også kører med dyrene. Man kan heller ikke være sikker på, at dyrene har den vægt, der står i logbogen, at de har. Så vi kan ikke bruge de logbøger til noget som helst. Hvis man skal fortsætte med at bruge de her logbøger, så er man nødt til at lave et system, hvor man både kontrollerer logbogen og også har en fysisk kontrol, siger Dansk Folkepartis dyrevelfærdsordfører, Karina Due, til dr.dk.

Uhørt lange transporter

En tilførsel af flere ressourcer til dyretransportkontrol kan betyde, at kontrollerne bliver dyrere at foretage. Men dyrevelfærd bør trumfe økonomi, mener Enhedslistens dyrevelfærdsordfører Søren Egge Rasmussen:

- Det er meget muligt, at det er dyrere. Men det er vigtigt, at vi sikrer en ordentlig dyrevelfærd. Jeg så allerhelst, at eksporten af levende grise blev begrænset. Det er helt uhørt, at man eksporterer grise fra Danmark til Italien. De her lange dyretransporter medfører alt for mange urimeligheder over for dyrene, siger han til dr.dk.