Det samlede salg af økologiske fødevarer i detailhandlen, inklusiv online-salget, steg til 11,3 mia. kr. i 2017. I 2016 var salget 8,7 mia. kr., og her indgik online-salget ikke.

Det er første gang, at Danmarks Statistik tager salget af måltidskasser og nethandel med i deres opgørelse over økologiske fødevarer. Udviklingen glæder Karen Hækkerup, der er adm. direktør hos Landbrug & Fødevarer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi forventer desuden, at det fysiske øko-salg i detailbutikkerne vil stige med yderligere 10-15 procent også i år, siger hun.

Øko-frugt- og grønt overstiger mejeri

For første gang overstiger salget af økologisk frugt- og grønt nu også andelen af økologiske mejerivarer, der ellers hidtil har været den største varegruppe.

- Det er en udvikling, vi har set i de seneste år. Og som vi også vil se fremadrettet. Eksempelvis er markedsandelen for øko-gulerødder steget fra år til år i de seneste år, og i dag er 42 % af de solgte gulerødder herhjemme nu økologiske,?siger Karen Hækkerup.

Unge forbrugere er loyale

Andre analyser fra Landbrug & Fødevarer og GfK Consumerscan viser, at de unge forbrugere i højere grad end andre aldersgrupper er loyale overfor online-køb. Samlet set er det 23 procent af alle husstande, der har købt dagligvarer online i 2017.

- De unge forbrugere er meget interesserede i at købe økologiske fødevarer, så den udvikling er vigtig for os at tappe ind i og følge, siger Karen Hækkerup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Leverede måltidskasser er også populære. Analyser fra GfK Consumerscan viser, at det er 6 pct. af husstandene, der benytter sig af måltidskasser.

Mere salg i øl og vin

Basisvarer som mælk, æg, gryn, mel samt frugt og grønt udgør fortsat de mest solgte varer. Men derudover ser Landbrug & Fødevarer også, at der sælges mere økologisk fisk, juice og frugtsaft og ikke mindst vin, spiritus og øl.

- Især udvalget af økologisk vin, spiritus og øl er de senere år blevet markant større. Og så er det blevet lettere at købe det ikke bare i storbyerne, men også i de mindre butikker uden for hovedstadsområdet. Der findes jo næsten ikke et supermarked længere, hvor der ikke kan købes økologisk øl og vin, siger Karen Hækkerup.

Landbrug & Fødevarer regner med, at der også fremover vil blive solgt mere økologisk kød og fjerkræ, men de varegrupper udgør fortsat en lille andel af det samlede salg af økologiske varer