Danish Agros strategi er helt klar og er i det store og hele uændret, selv om koncernen i efterår skiftede chef efter 30 år med Christian Junker i front.

Lederskiftet skete helt udramatisk og med en usædvanlig grad af kontinuitet, da den nye koncernchef Henning Haahr i de seneste år har haft et meget tæt parløb med Christian Junker og derfor længe har været dybt inde i alle vigtige beslutninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Man kan sige, at vores strategi er business as usual, men med et tvist, fordi vi nu sætter digitalisering på dagsordenen i bestyrelse og koncernledelse, siger Henning Haahr.

Værdiskabelse

Danish Agros strategi har under Christian Junkers ledelse fokuseret på værdiskabelse for ejere og landmænd gennem vækst og udvikling med afsæt i en sund økonomi i koncernen. Det bliver der ifølge Henning Haahr ikke lavet om på under hans ledelse.

- Som ny koncernchef står jeg i spidsen for en videreudvikling af Danish Agros strategi, som tager sit afsæt i den kultur, strategi og retning, der allerede er sat for virksomheden. Vi skal fortsat tage del i den strukturelle tilpasning, der sker i landbrugsbranchen i Europa, så vi også i fremtiden kan være en effektiv og konkurrencedygtig samarbejdspartner for de landmænd, vi samarbejder med, siger Henning Haahr.

Sund vækst

- Det betyder, at vi har en strategi om at bevare relativ størrelse i forhold til leverandører og konkurrenter via vækst. Det er det, der sikrer kvalitetsprodukter til konkurrencedygtige priser. Denne vækst sker dog kun på baggrund af en sund økonomi, og vi har et erklæret mål om vores finansielle nøgletal skal være i toppen blandt de europæiske grovvareselskaber, siger Henning Haahr.

Digitalt fokus

Når koncernchef Henning Haahr nævner fremtidige strategiske prioriteringer er digitalisering et af fokusområderne i Danish Agro-koncernens fremtidige strategi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Landbrugssektoren befinder sig i en teknologisk udvikling, der går stærkt, og vi ser allerede mere og mere digitalisering, som skaber nye, spændende muligheder for den enkelte landmand. Det er en udvikling, der har potentialet til at skabe øget værditilvækst i landbruget, sikre bedre udbytter, større udnyttelse af råvarer, sporbarhed samt fordele for miljøet, vurderer Henning Haahr.

Digitaliseringen er besluttet i bestyrelsen, og koncernledelsen sætter nu fokus på emnet, som i forvejen trænger sig en del på. Således sidder koncernens kommunikationsdirektør med i Landbrug & Fødevares digitaliseringsudvalg.

Ansvar for udvikling

- Vi ser det som en del af vores ansvar at være med i den udvikling, og vi vil gerne gøre en forskel. Vi har ikke alle løsninger, men vil gerne være med til at tænke stort. Og derfor begynder vi nu så småt at tænke på digitalisering og begynder at se på det sammen med landmændene for at identificere de områder, hvor der er fordele, som ligger lige for, siger Henning Haahr.

- Vi mener, at vi har noget at byde ind med, og vores maskinaktiviteter giver os en særlig forpligtelse, mener han.

- Vores forhandlere har en opgave med at løfte digitaliseringen, men det kan være svært for den enkelte at løfte opgaven alene, hvorimod vi centralt kan være med til at sikre en stærkere indsats, siger han og peger på, at Danish Agros tætte relation til Claas også er en styrke i den digitale udvikling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et hav af muligheder

Henning Haahr ser et hav af muligheder for sig, men han forestiller sig ikke, at Danish Agro kender alle svar eller kan løfte alle opgaver selv.

- Vi har ikke alle svarene, men vi vil aktivt - sammen med landmændene - udvikle løsninger, der skaber store fordele for alle landmænd, siger han.

For Henning Haahr er det vigtigste, at landmandens fordele er klart definerede i de digitaliserings-projekter, som Danish Agro koncernen ønsker at gå ind i fremadrettet.

- Vi er endnu ikke fast besluttet på en liste af konkrete digitale projekter. Jeg ser både områder, vi selv kan løfte internt, og så ser jeg muligheder for fremtidige strategiske partnerskaber og/eller investeringer i selskaber, der har en specifik digital kompetence, siger Henning Haahr.

Eksempelvis nævner han en videreudvikling af Danish Agros online-bestillingssystem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil gerne videre ad det spor. Det kan måske være informationer om, hvornår siloer tømmes, men vi ved det endnu ikke konkret, siger han.

Henning Haahr understreger, at uanset hvilken beslutning Danish Agro tager, er udgangspunktet, at det skal give værdi for landmanden

På spørgsmålet om, hvorvidt det er en invitation til eksterne partnere, at digitalisering nu meldes ud som strategisk fokusområde, svarer koncernchef Henning Haahr, at det i hvert fald ikke er en lukket dør.