Flådestyring har stort fokus i øjeblikket hos stort set alle producenter, da fremtidens landbrug og maskinstationer kun bliver større og større og dermed kræver et godt overblik.

På Agritechnica 2017 viste New Holland et koncept til en flådestyring i specielt høst med mejetærskere og frakørselsvogne, som både kan hjælpe med at holde styr på hvert enkelt læs korn fra marken, men også kan guide chauffør på både mejetærsker og ikke mindst traktor, til den mest optimale rute samt, om lokation til hvor samt hvornår mejetærskeren vil have fuld tank, og får behov for en aflæsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dermed er det slut med at skynde sig i marken, for derefter at holde og vente på, at mejetærskeren får fuld tank.

- Henrik Lynge Jacobsen, Agrointelli

- Systemet er udviklet af danske Agrointelli, og vi har arbejdet sammen med New Holland om systemet, som formentlig vil præsentere det på markedet inden for et par år, fortæller Henrik Lynge Jacobsen fra danske Agrointelli.

Guider chaufføren

Én af de mere smarte funktioner i appen, og hvor den skiller sig ud på markedet, er overblikket for kornvognschaufførerne:

- Alle på hele høstholdet har hele tiden mulighed for at følge med i mejetærskerens status. Det betyder, at alle frakørselsvogne hele tiden har et overblik over, hvornår mejetærskeren får fuld tank, og hvor på marken det sker, fortæller Henrik Lynge Jacobsen.

Det betyder for kornvognschaufføren, at når han er kørt til kornlaget med et læs, så kan han se, hvornår han skal være i marken igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dermed er det slut med at skynde sig i marken, for derefter at holde og vente på, at mejetærskeren får fuld tank. Det betyder blandt andet en besparelse på brændstof, men det betyder også, at kornvogns-chuafføren måske har tid til andre gøremål på bedriften, hvis han kan se, at han skal være i marken om 15 minutter, men det blot tager fem minutter at køre dertil.

Han fortæller også, at skulle det forudbestemte udbytte på marken variere, så det pludselig giver mere eller mindre korn, så mejetærskeren enten bliver fuld før eller senere - så vil det straks vises hos både mejetærskerpilot samt kornvognschauffører.

Kvaliteten af hvert læs

Sammen med logistikken af selve køretøjerne, så registrerer systemet også indholdet, som køres fra marken. Informationerne kan indeholde mere end blot oplysninger om mængde og vandindhold i hvert læs, men eksempelvis også proteinindhold.

På Agritechnica præsenterede New Holland NIR-sensor på mejetærskeren, og det åbner pludselig for en lang række nye muligheder på de gule mejetærskere:

- Pludselig kan vi se, hvilken kvalitet vi henter hjem fra marken, og ikke bare hvor mange ton, fortæller Lars Skjoldager Sørensen, produktchef for New Holland mejetærskere internationalt. Den danske topchef fortæller blandt andet, at sensoren kan måle op til syv forskellige parametre, og han kommer med flere eksempler på brugbarheden:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det bliver et væsentligt kvalitetsparameter, som vi kan løse allerede i marken - er maltbyggen eksempelvis god nok til malt? Hvor meget protein høster vi i kornet i denne del af marken, kontra den anden ende, og faktisk kan vi kortlægge det helt ned på markniveau.

Kortlægningen af kornets kvalitet på markniveau er blandt andet muligt, idet NIR-sensoren sidder så tæt på skærebordet, og dermed høststedet, som overhovedet muligt:

- Sensoren er monteret ved bundsneglen, som leder kornet ud til kornelevatoren, og dermed kan vi meget præcist fortælle, hvor på marken, vi har høstet hvilken kvalitet, og det er pludselig meget interessant, at vi på den måde kan videregive vigtige oplysninger om gødning og lignende på markniveau, fortæller Lars Skjoldager Sørensen.

Henrik Lynge Jacobsen påpeger også, at driftslederen får information om hvert enkelt læs i systemet:

- Det kan lyde voldsomt, at hvert eneste læs registres, men i mange lande har man problemer med, at eksempelvis havner hvert femte læs et andet sted, end i bedriftens egen silo, og denne problemstilling slipper man for med dette system.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kører på tablet

- Systemet er app-baseret, og indtil videre er det kun til android-styresystem, men det betyder samtidigt også, at hvis en tablet går til, så kan man uden problemer få fat i en ny og hurtigt komme videre, og prismæssigt kan det let gå, at have en ekstra tablet på lager i tilfælde af nedbrud, da prisen på en tablet kontra en hvilken som helst terminal fra en traktorproducent er væsentligt billigere, siger Henrik Lynge Jacobsen.

App'en henter ved hjælp af bluetooth information fra mejetærskerens Can-bus system, og på den måde kan den kontrollere mejetærskerens status løbende.

Planlægge næste dag

En anden mulighed i konceptet er planlægningen af næste arbejdsdag.

- Systemet giver også driftslederen bedre mulighed for at planlægge næste høstdag. Ved at indtegne hvilke marker der skal høstes dagen efter samt angivelse af kornvogne, som er til rådighed samt et skøn på udbyttet på de enkelte marker, så kan systemet fortælle, hvor mange vogne der skal bruges for at fragte kornet fra marken og hjem til gården, samt en anslået tid for opgaven på de enkelte marker. Det giver med andre ord et langt bedre overblik for driftslederen.

Man kan spørge sig selv, om et lignende system kunne gøre sig gældende for danske maskinstationer med planlægning af frakørselsvogne ved ensilering, og til det spørgsmål svarer Henrik Lynge Jacobsen, at der dog er en række andre parametre, som spiller ind, men at det naturligvis ligger lige til højrebenet at udvikle videre på.