English version, click here.

HOLLAND: Der er dømt krig på markedet for selvkørende gyllenedfældere, når Ploeger viser den første selvkørende gyllenedfælder fra den hollandske producent.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Fra kabinen har chaufføren mulighed for at begrænse vandringen i joysticket eller kørepedalen, ved blot at aktivere en enkelt knap på højre armlæn.

- Dorus van Esch, Ploeger

Til trods for, at der er tale om den første maskine til gyllehåndtering fra den hollandske producent, så har virksomheden allerede yderst erfarne folk med på holdet, som har arbejdet med gyllehåndtering - og specielt selvkørende gyllenedfældere i knap 25 år.

Den nye selvkørende gyllenedfælder kommer i første omgang i en trehjulet, 16 kubikmeter version, og den første enhed er allerede solgt til Vogn Maskinstation i det nordjyske, som får den leveret til sæson 2018.

- Vi forventer desuden, at vi i foråret 2018 kan vise de første billeder af den kommende fem hjulede version på 20 til 25 kubikmeter, som helt sikkert også henvender sig til det danske marked, fortæller Dorus van Esch, salgschef for den nye division af selvkørende gyllehåndtering fra Ploeger.

På Agritechnica 2017 vises Ploeger AT 4103 for offentligheden. Der er tale om en 16 kubikmeter maskine med 400 hestekræfter, trinløs transmission, integreret læssetårn og en række detaljer, som du kan fordybe dig i her.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mekanisk træk

Der er mange områder på den nye maskine, som er helt nye inden for selvkørende gyllenedfældere, og den nok største fordel på Ploeger-maskinen er den mekaniske og hydrauliske hjultræks-kombination:

- Vi har monteret en trinløs ZF-transmission i maskinen, som er en transmission magen til den Claas benytter i Xerion-modellerne. Dermed er det en transmission til overførsel af stor effekt, og da den er trinløs, finder maskinen selv det mest optimale omdrejningstal på motoren ud fra arbejdsopgavens behov, fortæller Dorus van Esch som fremhæver, at man har et mekanisk træk på bagakslen samt et hydraulisk træk på forakslen.

- På den måde sikrer vi, at vi altid kan køre op af selv de mest stejle bakker. Chaufføren har desuden mulighed for at regulere effekten til forhjulet, og fra terminalen kan man angive hvor mange procent træk, man ønsker til forhjulene, hvor man har to forudbestemte procentsatser, samt en tredje funktion til fuld effekt, så man kan reddes ud af vanskelige situationer og dermed hurtigt undgå en fastkørsel.

Han fremhæver også systemet, som værende ekstra skånsom ved kørsel på græsmarker.

Den trinløse transmission fra ZF betyder også, at man har fuld kontrol over maskinen fra 0 til topfart på 40 kilometer i timen, uden gruppeskift eller anden afbrydelse af effektoverførselen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Fra kabinen har chaufføren dog mulighed for at begrænse vandringen i joysticket eller kørepedalen, ved blot at aktivere en enkelt knap på højre armlæn.

Smal maskine

Den nye AT 4301 er blot tre meter bred selv med 3 x 1050 millimeter hjul, og det er noget Ploeger har haft stort fokus på:

- Specielt i Tyskland, er vi nødt til at kunne levere en maskine, som er meget smal, og vi har også haft en smule udfordringer med at lave maskinen præcis så smal, på grund af en meget fleksibel læssekran, som også stod meget højt på vores liste af krav til maskinen, fortæller Dorus van Esch.

Han fortæller, at løsningen blev at forskyde tanken 15 centimeter til venstre for midten på maskinen, for på den måde at få plads til læssekranen, snitteren samt en stor kølepakke på højre side af maskinen.

- Med de nye emissionskrav til moderne motorer, er der blandt andet et behov for en stor kølekapacitet, og vi har selv konstrueret køleren, så vi har en stor kapacitet selv i meget tørre og varme lande, som eksempelvis Frankrig, hvor maskinen har kørt test.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Køleren kan vende omløbsretningen på kølevingerne fra kabinen. Selve chassiset på maskinen består af bøjet plader fra forende til bagende. Der er tale om ét stykke jern, som ikke er svejset sammen. Det samme gælder for alle komponenter, som tank, kabine, tårn, pumper og lignende, som alle er boltet på chassiset.

- Vi ved af erfaring, at når vi svejser på chassiset, er risikoen for eventuelle brud langt større, så det ville vi helt undgå med den nye Ploeger-maskine.

En kran til alle lande

Når det kommer til læssekranen, så indrømmer Dorus van Esch gerne, at det er en udfordring, at lave en kran, som passer til alle lande.

- Der er eksempelvis meget stor forskel på Danmark og Tyskland, og igen til Holland, men jeg synes vi er lykkedes rigtig godt med denne løsning, fortæller den hollandske salgschef, mens han viser funktionerne i kranen for Maskinbladet.

Fra joysticket i kabinen har chaufføren mulighed for at styre en eller to funktioner af gang imellem et to-klik system på det integrerede joystick i højre armlæn. Højre armlæn er kendt fra Claas-høstmaskiner, ligesom kabinen også stammer fra Claas.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kranen kan både suge foran og ved siden af maskinen, og der kan vælges to forskellige pumpeløsninger med enten en 9 kubikmeter pr. minut vakuumpumpe, hvor gyllen suges op fra tanken og igennem snitteren, eller med en centrifugalpumpe, som monteres på læssearmen. Her skal gyllen suges an, inden centrifugalpumpen tager over og derefter trykker gyllen igennem snitteren. Ploeger kalder systemet for SuperLoad, da kapaciteten når op på 15 kubikmeter pr. minut.

- Chaufføren kan også vælge at koble snitteren helt fra, hvis man ønsker det, og læssetiden forøges derved væsentligt.

Vakuumpumpen er placeret på maskinens venstre side, og her fremhæver Dorus van Esch, at man har monteret pumpeenheden i en 45 graders vinkel af kørselsretningen:

- Foruden at holde maskinen nede på total tre meter transportbredde, så sikre den 'skæve' montering af pumpen også, at alle knæk på 90 grader er fjernet, og dermed sikres en langt hurtigere læsning. Alt er desuden hydraulisk-drevet, hvor mange selvkørende gyllenedfældere typisk har brugt luftventiler ved pumpe-enheden.

Affjedret kabine

Claas-kabinen indeholder også højre armlæn, som kendes fra Claas-høstmaskinerne, mens terminalen for enten af højre armlæn er Ploegers egen terminal, som betjenes dels med trykknapper fra højre armlæn eller med touch.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det hele er integreret, så det er Claas' trykknapper og rulleknapper vi kan vælge at navigere med, samtidigt med at touch-funktionen er aktive direkte på terminalen, fortæller Dorus van Esch.

Den trehjulede maskiner har en tendens, at de meget let vil hoppe når de kører på landevejen, og Ploeger præsenterer derfor en affjedret kabine på AT-serien, som består af en hydraulisk affjedring forrest, mens der bagerst er tale om en luftaffjedring.

- Ved indgangen til kabinen har vi samlet al vedligehold, så her kontrollerer man både motorolie, centralsmøringen, påfyldning af AdBlue og diesel.

Første maskine i DK

Den første maskine er allerede solgt i Danmark, og Vogn Maskinstation har netop valgt en Ploeger på grund af deres gode forhold til Terra-Gator, som maskinstationen har været trofast aftager af.

- Vi kan næsten ikke vente til kommende sæson, hvor vi kan tilbyde skånsom gyllekørsel med den nye Ploeger-maskine, fortæller Martin Jakobsen, medindehaver af Vogn Maskinstation.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nordjyske maskinstation får maskinen leveret på dobbelthjul fra Skodborg Dækservice i målene 4x 620 millimeter i bag.

Hvordan service-delen kommer til at foregå i fremtiden skal nu sikres igennem en større erfaring med maskinen i det nordjyske.

- Det er klart, at vi på sigt skal have et servicenetværk gjort klar til det danske marked, da vi på Agritechnica også har spændende nyt for kartoffelfolket fra Ploeger, og det første år hos Vogn bliver derfor med en hollænder som holder godt øje med maskinen og vil besøge den jævnligt, for at sikre at alt kommer til at køre som det skal. Vi kan desuden fjernovervåge hele maskinen fra fabrikken i Holland, så vi forhåbentligt kan undgå større nedbrud i sæsonen, fortæller Dorus van Esch.