Vredestein præsenterer på Agritechnica et nyt traktordæk, der i marken kan arbejde med et lufttryk på kun 0,6 bar.

Efter års intensiv udvikling og test af blandt andet det tyske institut DLG, er Vredestein på Agritechnica klar til at introducere Traxion Optimall, der kommer på markedet fra foråret 2018.

- Traxion Optimall er næste generation VF-dæk udviklet med Vredestein F+ teknologi, der tillader et lavere lufttryk i marken, og som stabiliserer dækket under hurtig transport, skriver Vredestein i en pressemeddelelse.

Større fodaftryk

Ifølge Vredestein efterlader det nye Traxion Optimall et fodaftryk i marken der er 15 procent større end andre VF-dæk og 25 procent større end de IF-dæk, der i øjeblikket præger markedet for traktordæk. I testen konstaterer DLG, at en traktor på 400 hestekræfter udstyret med Traxion Optimall ved jordbearbejdning havde 5,5 procent mindre hjulslip end en tilsvarende traktor monteret med IF-dæk. I eksemplet kan det mindre hjulslip omregnes til en brændstofbesparelse på syv procent.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Kun 0,6 bar i marken

For at vise kapaciteten på det nye dæk, sammenligner Vredestein dækket med to kendte dæktyper. I eksemplet anvendes dæk med dimensionen 710/75R42 og en akselbelastning på 10.300 kg. Når dæktrykket optimeres til markarbejde, kræver et IF-dæk et dæktryk på 1,0 bar for at klare opgaven, mens et VF-dæk kan bære belastyningen med 0,8 bars tryk i dækkene. Det nye Vredestein Traxion Optimall kan imidlertid klare opgaven med et luftryk på kun 0,6 bar.

Vredestein har den nye dæktype klar fra februar 2018 i størrelserne 710/75R42, VF 650/65R34 og VF 650/60R34. Flere størrelser lanceres senere i 2018.