FRANKRIG: Michelin har i forbindelse med afholdelse af European Drivers Championship præsenteret producentens nye Roadbib-dæk, som først og fremmest henvender sig til maskinstationer med meget vej-transport.

- Vi har udviklet et dæk på baggrund af mange maskinstationers arbejdsopgaver, hvor det ofte viser sig, at halvdelen af tiden foregår på landevejen, fortæller Alexandre Gasc, marketingchef for Michelins landbrugsdæk-afdeling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Længere levetid

Michelin fortæller, at de har undersøgt knap 500 maskinstationsdæk over de sidste år, for at finde frem til, hvordan de oftes bliver brugt.

- Der er over 8.000 maskinstationer i det vestlige Europa, og udfra de 500 dæk vi har undersøgt i mange forskellige lande, så viser det sig, at halvdelen af tiden for en gennemsnitlig maskinstationstraktorer, foregår på landevejen. Det betyder også, at 80 procent af de kilometer, som traktorerne køre, bliver kørt på landevejen, fortæller Alexandre Gasc, som påpeger, at det hovedsageligt er traktorer til gyllekørsel og frakørsel af majs, korn og græs man har kigget på.

De nye dæk har fået navnet Roadbib, og som navnet antyder, så er dækkene målrettet vej-transport.

- Faktisk kan vi levere et dæk med 25 procent længere levetid, idet vores målinger viser, at mange maskinstationer skifter dækkene ved 4.000 timer, og med Roadbib kan vi komme op på 5.000 timer før en udskiftning bliver aktuelt.

I den forbindelse har Michelin sat et mærkat på dækket, med navnet 'Long lift', som skal symbolisere den påstand.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bedre selvrensning

Dækket består af hele 52 dækklodser, og det giver samtidigt en større kontaktflade på hele 60 procent, sammenlignet med et normalt traktormønsteret dæk.

- Hvis man lægger en håndflade på tværs af traktormønsteret, så er det tydeligt at se, hvor meget større kontatfladen mellem dæk og underlag vil være, da man ikke kan få hånden ned mellem to dæklodser, som du vil kunne i mange tilfælde på et 'normalt' traktordæk, fortæller Alexandre Gasc.

De mange blokke giver ifølge Michelin en bedre selvrensning, når traktoren køre fra mark til vej, og desuden skulle det give mindre dækstøj.

Mindre rullemodstand

Den større kontaktflade med flere klodser giver også den fordel, at rullemodstanden mellem asfalt og dæk bliver langt mindre.

- Det betyder, at vi kan spare brændstof, men vi vil endnu ikke sige, hvor meget brændstof vi kan spare, fortæller Alexandre Gasc, som på Michelins test-bane i Frankrig viser forskellen i rullemodstand på det nye Roadbib-dæk og et tradionelt Michelin-traktordæk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To ens John Deere-traktorer med samme vægt, og næsten samme dæktryk ? som er forskelligt på grund af dækkets opbygning ? køre på en asfaltbane, og på samme tid sætter begge chauffører traktorerne i neutral. Nu vil traktorerne rulle så længe rullemodstanden tillader det, og da traktoren med de tradionelle traktordæk går i stå, fortsætter traktoren med Roadbib mindst 30 meter mere.

- Vi har lavet syv forskellige dæk med forskellige mønstre inden vi fandt frem til præcis denne løsning, og der er dermed lagt rigtig mange test-timer bag projektet.

Alexandre Gasc fremhæver også fleksibiliteten på de enkelte dækklodser, som vil sørge for, at dækket også kan bruges til markopgaver.

- Indtil videre leveres dækket i én version med 600/70 R30 fordæk samt 710/70R42 bagdæk. Det er den mest gense dækstørrelse til maskinstationstraktorer i Europa. Vi forventer dog, at lave dækkene i dimissioner både større og mindre end denne størrelse, fortæller den franske dækmand, som kan oplyse, at dækket kommet på markedet i 2018.