I 1980'erne og 1990erne var JF-finsnitteren med tilhørende frakørselsvogn næsten enhver maskinstations vigtigste ensileringssæt, da én mand både kunne ensilere græs, køre hjem med læsset - og til tider også køre ensilagestakken sammen.

Faktisk fortsatte JF med produktionen indtil 2006, hvor produktionen af de populære snitter-vogne ophørte. På daværende tidspunkt var salget faldet kraftigt grundet de større selvkørende finsnittere med væsentligt større kapacitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dog har interessen for kombinationen af en finsnitter og en frakørselsvogn været oppe og vende flere gange, og Kongskilde, som købte JF, har leveret løsningen til flere vognproducenter.

Til biogasanlæg

Hos Viftrupgård nær Spjald i det midtjyske driver man blandt andet et biogasanlæg, som foruden gylle får grovfoder blandet i, for på den måde at lave energien om til gas og strøm.

- Vi har 50 hektar græs i hvert slæt, samt 100 hektar efterslæt og 200 hektar frøgræshalm, som skal blandes i anlægget, og vi var derfor på udkig efter en finsnitter, hvor både vi kunne holde omkostningerne ned, og ikke behøver fire-fem mand, for at holde det hele kørende, fortæller Kasper Kvistgaard Christensen, som sammen med faderen driver Viftrup Biogas P/S samt Viftrup Maskinstation.

Efter at have forsøgt sig med opsamlervogne, var konklussionen, at materialet skulle kunne snittes endnu bedre.

- Jeg havde straks tankerne på den gamle JF-kombination med snitter og vogn i ét sæt. Men de er efterhånden umulige at finde. Derfor tog jeg kontakt til Steffen Steffen Stovby, som er sælger hos Farmas, og han tog efterfølgende kontakt til Thyregod, og samarbejdet kom op og stå.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På Agromek blev det sidste håndslag på handlen indgået og nu er sættet klar til tjeneste på Viftrupgård.

En længere tud

Mens tegningerne blev lavet til den kombinerede finsnitter og frakørselsvogn, blev der tale om muligheden for at bruge finsnitteren i forbindelse med flere vogne.

- Vi kunne godt se fordelen ved at læsse græsset i en vogn ved siden af finsnitteren med knap fire meter høje sider, fortæller Kasper Kvistgaard Christensen, og fik derfor Thyregod til at levere en finsnitter til frakørselsvognen fra Kongskilde med den længeste mulige tud.

- Det betyder, at vi kan læsse en vogn på siden af finsnitteren, og planen er, at når frakørselvognen er fyldt, så kan jeg fortsætte med at fylde vognen efter finsnitteren, og når den anden frakørselvogn har været hjemme og læsse af, og ankommer til marken igen, så kan han få endnu et læs, inden vi begge kører hjem til køresiloen og læsser to læs af, forklarer Kasper Kvistgaard Christensen om ideen bag den lange tud på finsnitteren.

Han understeger, at på denne måde kan de nøjes med at holde tre mand beskæftiget og samtidigt opnå en accepetabel snittekvalitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil gerne prøve at holde omkostningerne ned, og at køre med en selvkørende finsnitter på vores små marker og til vores knap så store behov, vil aldrig kunne betale sig, fortæller han fra førersædet af den Case IH Magnum 340 CVX, som var spændt for på den første dag, hvor sættet blev igangsat i marken.

- Faktisk er finsnitteren bygget til maksimalt 250 hestekræfter i drivlinjerne, og det er rart, da vi på den måde uden problemer kan spænde én af vores Case IH Puma'er for finsnitteren, når eksempelvis Magnum'en har travlt med såmaskinen i efteråret.

Flere perspektiver

Claus Harrild Jensen er direktør hos Thyregod, og han ser flere perspektiver i det nye røde danske kombisæt for landmænd og maskinstationer:

- Økologer som har flere sæt, kan måske ligeså godt udnytte denne løsning end at lade en selvkørende finsnitter køre over mange hektar uden at udnytte den fulde kapacitet.

Han påpeger desuden maskinstationer, som har muligheden for ikke bare en ekstra finsnitter til mindre sæt, men også en ekstra frakørselvogn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det smarte ved dette sæt er muligheden for frakobling af vognen fra finsnitteren, så den eksempelvis kan bruges i efteråret til majsensilering, eller måske kan vognen bruges hele sommeren til græsensilering, og når maskinstations selvkørende finsnitter køre i majsen, kan Kongskilde og Thyregod kombinationen køre og tage de små efterårslæt, fortæller Claus Harrild Jensen, som mærker en stor efterspørgsel på det nye danske samarbejde.