Der er gået 12 år siden Ålö præsenterede Quicke Dimission frontlæsser-serien, og nu er tiden kommet for en grundig opdatering af frontlæsserne fra den svenske producent i effekt-området fra 60 til over 300 hestekræfter.

- Den nye serie hedder Q, og leveres i 17 forskellige modeller, fortæller Arne Fisker, salgschef hos Ålö Danmark og påpeger, at der er tale om mange opdateringer og muligheder for nyt ekstraudstyr i den nye serie, der netop nu er på vej rundt i Danmark på en præsentations-turné hos de danske forhandlere.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

At vi måler vægten i farten og altid i samme højde og vinkel på redskabet giver en meget præcis vejning.

- Michael Damgaard, servicechef Ålö Danmark.

- Udsynet er blevet bedre, læsseren er blevet kraftigere, og der er nye detaljer i form af nyt redskabsfæste og mulighed for integreret vægt.

Vejer i farten

- Q-companion kalder Ålö det nye integrerede vægtsystem, som kan leveres til samtlige frontlæssere i den nye Q-serie, og systemet er helt uafhængig af traktormærke eller styrefunktion af frontlæsseren, fortæller Michael Damgaard, servicechef hos Ålö Danmark, som viser den nye terminal frem, hvor Ålö selv har stået for udviklingen.

- Det betyder, at terminalen er tiltænkt frontlæsser-brug med flere funktioner. Foruden overvågning af vejesystemet, er der informationer om læsseren med blandt andet timetal og smørebehov, fortæller Michael Damgaard, og fremhæver vejningen som en hurtig funktion på den nye Q-serie:

- Vejningen foregår i farten, og det gør vejningen til en hurtig proces, hvor man virkelig får fornemmelsen af, at der er tale om en integreret enhed i læsseren. Det eneste vejningen kræver, er vinklen på redskabet samt højden på læsseren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ved eksempelvis en skovl med jord, vil man bestemme, at vinklen for vejningen vil være når skovlen er helt lukket, og højden vil være et sted mellem jorden og tip-niveau. Når først de informationer er lagt ind i terminalen, så husker læsseren redskabet, og hver gang man lukker skovlen sammen, og løfter den over det niveau, hvor læsset vejes, så registreres vægten for hver skovlfuld.

Han fortæller, at man har mulighed for at lægge 10 forskellige redskaber ind i terminalen, med data over hvilken vinkel og hvilken højde de enkelte læs skal vejes i.

- At vi måler vægten i farten og altid i samme højde og vinkel på redskabet giver en meget præcis vejning med et system, hvor prisen ikke løber af sporet. Systemet er opbygget af tre sensorer: vinkelsensor på redskabet, højdesensor på læssearm samt hydrauliksensor for det hydrauliske tryk i stemplerne, hvor vægten bestemmes ud fra. Det hele samles i en computer, som sidder monteret i midterrammen på læsser, og herfra sendes informationerne til terminalen i kabinen.

I terminalen har man desuden mulighed for enten at tælle antal vejninger, sætte computeren til at lægge vejningerne sammen eller tælle ned fra et mål.

- Det giver muligheder for landmanden der henter halm hjem, som kan se hvor mange ton der ialt er hentet fra den enkelte mark eller på en hel dag. Det giver fordelene ved læsning af kraftfoder, hvor man allerede i laden kan fylde skovlen med præcis den mængde, som skal i fuldfodervognen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Profilering af armen

Designet af frontlæsseren er blevet mere strømlignet, og det skyldes først og fremmest en mere buet parallelføring:

- Man har valgt at fortsætte med en parallelføring, hvor stemplet er monteret under rammen, og selve parallelføringen sidder over rammen, det betyder, at man får en stor afstand mellem stempel og parallelføringens højeste punkt, hvilket giver en meget stor styrke i frontlæsseren, fortæller Arne Fisker.

Den buede udformning af frontlæsseren betyder også, at udsynet er forbedret fra kabinen.

- Ifølge et EU direktiv med betegnelsen 2008/2/EC, som er en standard for måling af udsyn med lys fra førerkabinen, er udsynet forbedret med 30 procent i forhold til den tidligere serie, og det skyldes den nye parallelføring, påpeger Arne Fisker.

Når man kommer lidt tættere på den nye Q-serie, så ser man, at selve frontlæsser-rammen ikke har lige sider, men i stedet har en profilering i rammen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Denne profilering i den 80 millimeter arm-profil, giver en langt højere styrke i armen end tidligere, selvom det også er en dyr løsning, som kræver noget helt specielt bukkeværktøj, fortæller den danske salgschef, som dog påpeger, at med en årlig produktion på 32-33.000 frontlæssere så passer volumen til investeringer i specielværktøj som eksempelvis til bukning af frontlæsser-rammen.

Kontrol af lås

Forrest på frontlæsseren har man ændret designet på redskabs-låsen. Ligesom lillebroren i Versa-X-serien er tværrammen nu helt væk. Man skulle tro, at det gør frontlæsseren mindre brydningsstærk:

- Nu er det røret i bunden af redskabsfæstningen, som tager stødet fra eventuelle påkørseler, fortæller Arne Fisker, som kan fortælle, at test udført af Ålö viser, at den nye konstruktion er 50 procent stærkere end tidligere.

Redskabslåsen leveres enten som mekanisk eller hydraulik, og fælles for begge er at et gult stålhåndtag, som markerer redskabslåsens position, og dermed, om redskabet er låst fast.

- Er frontlæsseren udstyret med hydraulisk lås, kan man fra kabinen let se, om låsen er åben eller lukket, og på frontlæssere med mekanisk lås, er man nu fri for at bukke sig ind mellem frontlæsse-armene for at låse redskabet op, fremhæver Arne Fisker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fælles for alle nye frontlæssere i den nye Q-serie er, at de passer over på de gamle beslag, som Ålö præsenteret for 12 år siden.

- Man kan dermed afmontere den gamle frontlæsser og montere den nye serie, uden at tænke på hydrauliktilkoblinger og rammeændringer - det hele passer sammen, fortæller Arne Fisker.