Maskinbladet, Sima

Michelin har i samarbejde med Massey Ferguson og Georgie Besson været i marken med et nye Axiobib-dæk. Det foregik blandt andet med pløjning med en Massey Ferguson 8740 med en 12 furet GB-plov, hvor man opnåede 26 procent større trædeflade med det nye Axiobib 2 dæk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dækmonteringen leveres fra Michelin og hedder VF650/85R42 i bag samt 620/75R30 i for. Bagdækkene har en højde på 2,15 meter, og lufttrykket under pløjningen var helt nede på 0,8 bar.

- Det er første gang nogensinde vi både har et smalt dæk på 65 centimeter, som samtidigt er over to meter højt, og med det laveste lufttryk vi nogensinde har prøvekørt i et VF-dæk, fortæller Alexandre Gasc, slagschef hos Michelin.

Han fortæller, at der under testen blev målt en trædeflade med en helt ekstra ribbe i jordkontakt.

- Det kan omsættes til 26 procent større trædeflade sammenlignet med den tidligere dæk-model i denne størrelse, og ifølge vores beregninger giver det over 30 procent mere træk effektivitet, fortæller den franske salgschef.

Fire modeller

Axiobib 2 dækkene vil allerede komme på markedet i 2017, og vil i første omgang leveres i fire forskellige dimissioner:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Enten leveres dækket i en 2,05 meters højde eller 2,15 meters højde på bagdækket, fortæller Alexandre Gasc og henviser til enten 650/65 R42 eller 650/85R42 bagdækkene som vil blive leveret med passende størrelse fordæk.

- Ved at komme ned i VF-dæk kan vi enten sænke dæktrykket med 40 procent og stadig opretholde samme fordele på dækket, eller hæve belastningen med 40 procent og stadig opretholde samme fordele på dækket.

Baggrunden for at vælge et 650 millimeter bredt dæk er ifølge, at traktoren på den måde lettere kan køre i pløjefuren.

Samarbejdet med Massey Ferguson var ikke helt tilfældigt ifølge den franske salgschef:

- Hver fjerde Massey Ferguson-traktor som ruller ud fra fabrikken i Beauvais kører på Michelin-dæk.