Man er nødt til at gøre noget for at ændre noget. Det mener Ole Christiansen. Den sjællandske landmand opfordrer sine kollegaer til at tage mere aktivt del i debatten om dansk landbrug.

Til hverdag hedder han Ole Christiansen, men når dansk landbrugs rammevilkår, eller landmandens daglige arbejde skal debatteres på de sociale medier Facebook og Twitter, sker det under navnene Dalsagergaard Landbrug og @OleLandmand.

I 2017 vil den sjællandske landmand som noget nyt også sætte sin marksprøjte ind i kampen for at skabe en bedre kemi imellem landbruget og resten af samfundet, og Ole Christiansen mener, at flere burde følge hans eksempel og fortælle danskerne, hvad det egentlig er, vi går og laver på vores landbrugsejendomme.

- Det, jeg synes som landmand og frøavler, er, at den enkelte landmand har en stor faglig viden - han har masser, han kan vise. Han kan faktisk vise, hvad det er, der foregår ude i den virkelige verden. Og det er vigtigt for politikeren, for læreren, for alle i hele landet at komme ud og se, hvordan planter gror, bliver behandlet og så videre, lyder det fra Ole Christiansen, der for at skabe den rigtige ramme omkring interviewet har vasket sprøjten og sat den i scene på en mark ved Solrød Strand.

Vil skabe dialog via marksprøjten

Ole Christiansen arbejder til daglig som planteavler, men den 40-årige landmand fra Gadstrup på Sjælland arbejder også på de sociale medier og på forholdet til sine naboer og til politikerne i både Danmark og Bruxelles. Han mener, det er vigtigt, at der kommer gang i en god dialog imellem de danske landmænd og det omgivende samfund, og i 2017 skal en del af den kommunikation for hans eget vedkommende ske via bannere på marksprøjten.

- I 2017 synes jeg, vi skal prøve at give den et skub mere. Det er blandt andet en af de idéer, som jeg sammen med Dansk Planteværn har arbejdet med. Det er, at vi skal have sådan nogle små hashtags-bannere på vores sprøjter. Så jeg kan kun opfordre til, at andre danske landmænd får sådan et banner på deres sprøjte. Man benytter sprøjten som et kommunikationsredskab, som kan bruges til at fortælle den øvrige befolkning, hvad det egentlig er, der foregår ude ved planterne, siger Ole Christiansen.

I Agro, der udkommer i dag fredag den 10. februar kan du læse mere om Ole Christiansens historie.

Men allerede nu kan du læse artiklen ved at klikke her:

Brugernavnet er dit abonnementsnummer, og adgangskoden er dit postnummer.

Ikkeabonnenter kan også læse artiklen på hjemmesiden ved at købe adgang til den.

Der kan bestilles abonnement på http://www.agrar-plus.dk/agro eller telefon 76 20 79 70.