Danish Agro har store ambitioner for sin maskinforretning, som i 2016 omsatte for 1,7 milliarder kroner.

Målet er allerede i 2017 at omsætte for tre milliarder kroner, og koncernen anser det ikke for urealistisk at nå fire milliarder kroner allerede i 2020.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men der er endnu ikke tale om en guldrandet forretning, og særligt i 2016 har maskinforretningen været præget af etablerings- og omstruktureringsomkostninger i forbindelse med overtagelsen af Claas-agenturet i Danmark, Norge og Sverige.

Men også den finske del af forretningen med John Deere-forhandling er stadig præget af den finske recession og gav underskud i 2016.

Danish Agros samlede maskinforretning blev dog hjulpet af overskud i den polske New Holland-forretning og den tjekkiske Agco-forretning samt John Deere-forhandlingen i Estland.

Og i 2017 forventer Danish Agros koncernchef Christian Junker balance i den del af forretningen.

- Vi forventer, at vores samlede maskinforretning kommer ud med et pænt, sort nul i 2017, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kerneforretning

Med de vækstambitioner, som ledelsen i Danish Agro nu skitserer, er der ikke tvivl om, at koncernen er gået ind i maskinhandel med ønsket om at gøre en forskel.

- Vi har i de seneste år brugt mange strategiske kræfter på vor maskinforretning, der skal ses som en langsigtet strategisk bevægelse fra vores side. Og vi kan se, at maskiner og grovvarer hører naturligt sammen i udlandet, siger Danish Agros koncernchef Christian Junker.

- Maskiner er core-business, og der hvor vi er stærke på grovvarer, vil vi også være stærke på maskiner, siger Junker.

Struktur skal tilpasses

Han er dog klar over, at der er tale om en investering, der har et langsigtet perspektiv og kræver en vis tålmodighed.

- Vi ved, at det ikke er lønsomt på den korte bane. Og vi er overbeviste om, at strukturen skal tilpasses, men vi har de lange briller på, og derfor vil I se os investere i maskinbranchen i årene fremover, siger Christian Junker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han konstaterer, at der bliver færre kunder, der køber færre traktorer og mejetærskere, men til gengæld køber større maskiner.

- Afstand betyder mindre. Det kommer til at handle om service og at have professionel knowhow samt en effektiv omkostningsside, siger Junker.

Han fremhæver også, at udviklingen kræver investeringer for at kunne servicere maskiner i fremtiden, fordi mere og mere bliver digitalt og derfor kræver andre redskaber og kompetencer end tidligere.

Størrelse er vigtigt

- Det betyder derfor, at der skal være færre centre med specialværktøj, specialister og masser af knowhow, men en betydelig servicevognpark, så vi kan være fremme inden for en time, siger Christian Junker.

Han forklarer, at det også er baggrunden for, at Danish Agro ønsker at have fuld brand-kontrol over de lande, koncernen opererer i.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ønsker at have hele slagmarken foran os, fordi vi så også kan sætte de nødvendige forretningssystemer op og tilbyde finansiering, siger Christian Junker, som vurderer, at finansiering bliver meget vigtigt i fremttiden, både finansiel leasing og operationel leasing.

- Vi har en opgave foran os med at udvikle relevante finansieringsmodeller mellem finansieringsinstitutter og markedet, siger han.

Redskaber

Inden for maskinsalg har Danish Agro fokus på at få fastlagt langsigtede strategiske mål for Claas' produkter i Danmark, Norge og Sverige. Og der skal fastlægges stærke redskabsprogrammer i de tre lande.

- I vil se, at vi går mere ind i harmonisering af redskabssiden, hvor vi arbejder på tætte, strategiske samspil på redskabsprogrammer, siger Christian Junker.

- Og det bliver mere og mere afgørende at brugte maskiner eksporteres, for brugte maskiner kan ikke altid gensælges på det samme marked. Der vil derfor blive etableret et selvstændigt selskab til salg af brugte maskiner til forskellige internationale markeder, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

God dansk udvikling

Christian Junker er meget tilfreds med, hvordan den hidtidige Claas-organisation og Claas-forhandlerne har performet i 2016.

- Det er velkørende og i god udvikling i markedsandelen, og vi er også kommet godt fra land med navneændringen fra det tidligere LMB Danmark til Danish Agro Machinery, siger Christian Junker.

Han tilføjer, at den danske organisation i Fredericia er foran de nyetablerede organisationer i Norge og Sverige, og han ønsker derfor at udnytte de danske erfaringer i de to lande.

Forhandlere

Der bliver også i 2017 meget fokus på den fortsatte strukturudvikling i forhandlerleddet.

- En realistisk model ligner det, vi har gjort i Norge, hvor vi dels har et forhandlernet og dels har egne forretninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Forhandlerne har gjort det super i 2016, men der er et fortsat strukturpres på os med færre landmænd, teknologipres med videre. Det er derfor realistisk, at forvente investeringsmæssige tilpasninger, siger Christian Junker.

Han understreger, at Danish Agro ligesom i Norge gerne tager del i detailleddet, og at det kan gå hånd i hånd med generationsskifter i eksisterende forretninger.