Det er ikke hver dag man ser en New Holland T8.435 med gruppe 50 bagdæk med dimissionerne 900/65 R46 og en totalhøjde på 2,3 meter - og faktisk er det også første gang, at dækmonteringen er set på en konventionel New Holland-traktor, hvor forhjulene er mindre end bagdækkene.

- Vi har set dækmonteringen på New Holland T9-knækstyret traktor, men det er faktisk første gang, Michelin monterer dækkene på en New Holland T8 i Europa, fortæller Jacob Alsing, dæk-konsulent hos Michelin.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- En god tommelfingerregel for trækkraft er 40/60-forholdet, med 40 procent af vægten på forakslen og 60 procent på bagakslen.

Jacob Alsing, Michelin.

rich-media-2
Gruppe 50 bagdæk med dimissionerne: 900/65 R46 og fordæk med dimissionerne 710/60 R38.

Den nye New Holland med den voldsomme dækmontering tilhører Kvosted Maskinstation, som er beliggende mellem Skive og Viborg i det midtjyske.

- Vi gælder os til at få traktoren i marken med gyllevogn, fortæller Finn Mortensen, ejer af Kvosted Maskinstation, som ser frem til at få udbytte af den store diameter på bagdækkene.

Stor luftvolumen

Gruppe 50 dæk er på nuværende tidspunkt det ypperste inden for dækmontering til traktorer - både knækstyrede og konventionelle traktorer.

- At vi er helt oppe i 2,3 meter diameter på bagdækkene har en række fordele, fortæller Jacob Alsing fra Michelin.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jo større diameter, jo mere luftvolumen er der i dækket, og det er netop luftvolumen, som bærer belastningen.

Det betyder også, at lufttrykket i gruppe 50 dækkene enten kan sænkes med 10 procent sammenlignet med gruppe 49 dæk, som New Holland T8.435 blev leveret på, eller belastningen kan øges med 10 procent.

rich-media-4
Jacob Alsing fra Michelin påpeger vigtigheden af at kende vægten på for og bagaksel for at få det mest mulige ud af dækkene - sænke lufttrykket og dermed reducerer brændstofmængden.

- Det skulle derfor gerne spare noget brændstof, for jo mindre luft der er i dækket, jo flere dækklodser har dermed berøring med jorden, og traktoren overfører langt bedre effekten fra motoren, gennem transmission og dækkene til jorden, fortæller Jacob Alsing.

Kend vægten

Jacob Alsing fortæller, at det kræver cirka 40 kg pr. hestekræft, for at overføre effekten mest optimal til jorden.

- Derfor skal en New Holland med maksimalt 435 hestekræfter veje 17.400 kg, for at kunne overfører kræfterne mest optimal til jorden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- En god tommelfingerregel for trækkraft er 40/60-forholdet, med 40 procent af vægten på forakslen og 60 procent på bagakslen, fortæller Jacob Alsing.

rich-media-6
Skærmene er fyldt helt ud - kabinen skal hæves en smule og forskærmene skal også rettes til.

Efter dækkene var monteret på traktoren, satte Jacob Alsing en vægt under hvert hjul, og kunne konstaterer 2,9 ton pr. forhjul og 4,6 ton pr. bagdæk.

- Det giver en samlet vægt på 15 ton, hvilet er 2,4 ton fra det optimale, men det hjælper, når der kommer en frontvægt i frontliften. Desuden vil en gyllevogn også lægge vægt over på bagakslen.

Der er i forvejen monteret i alt 1.352 kg hjulvægte i bag på traktoren.

- Ved at kende vægten på for og bagaksel og load-indekset på hjulene, så kan vi komme ned på et minimum luftmængde i hvert dæk, og dermed udnytte dækkene optimal, for der er ikke meget mening i at ofre hundrede tusind i dyre dæk, og ikke udnytte dem, pointerer Jacob Alsing.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På Kvosted Maskinstation kan man gå ned i én bar lufttryk i fordækkene, mens man i bag går op på 1,1 bar.

Trækhest til gylle

Den nye New Hoxlland T8.435 AutoCommand med trinløs transmission og autostyring er som skabt til gyllekørsel, og det er også præcis det, som traktoren kommer til at arbejde mest med.

- Den kommer til at køre med en 25 ton gyllevogn med både en otte meter sortjord- og en otte meter græsmarknedfælder, fortæller Finn Mortensen, som også fortæller, at den i høsten kan blive spændt for en bigballepresser.

rich-media-8
Finn Mortensen ser frem til at få gyllevognen spændt efter den nye T8.

- Men der er vist rigeligt med kraftoverskud til alle opgaver, så det bliver virkelig spændende, at se effekten af de nye høje dæk, fortæller den midtjyske maskinstationsejer.

Nu kræver det blot lidt småjusteringer inden traktoren er klar til marken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dækkene fylder godt under skærmene, og forskærmene skal lige rettes lidt, ligesom kabinen skal løftes en smule i bag, men det var ganske forventet, da traktoren jo "kun" er født med gruppe 49 bagdæk.

rich-media-10
New Holland T8.435 hos Kvosted Maskinstation er den første i Europa med denne dækmontering på traktor, hvor forhjulene er mindre end baghjulene.