Alle bolde er kastet op i luften. Traktorbrands, forhandlerkæder, distributører - næsten alt er i spil på traktormarkedet lige nu. Hos HCP Nordic oplyser man, at man ikke mærker uroen på egen krop. Det skyldes ifølge HCP Nordic, at der er stabilitet omkring alle SDF-mærkerne Deutz-Fahr, Same og Lamborghini, og samarbejdet med Zetor kører på sit 45. år.

- Men vi følger skam også med i, hvem der gør hvad og er absolut åbne for en dialog om fremtiden med interesserede traktorforhandlere, siger Johnny Hansen fra HCP Nordic og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis du kigger på vores landkort, er der en del huller i vores dækning i Danmark.

Johnny Hansen fra HCP Nordic

- Hvis du kigger på vores landkort, er der en del huller i vores dækning i Danmark. Vi ved, at der er en stor turbulens hos nogle af kæderne, der er nogle, der formentlig får stillet stolen for døren, og dem kunne vi godt tænke og at tale med, hvis de passer ind i vores område.

Johnny Hansen fortæller også, at der særligt er ét område i Danmark, der har stor interesse hos HCP Danmark.

- Vi vil gerne have fat i en fire-fem stykker. Vi har et stort problem på Fyn, for der har vi ikke nogen. Fyn er et område, hvor vi særdeles gerne vil ind, siger han.

Anden vej

Den traditionelle traktorforhandler i Norden bliver større og større, samtidigt med at mange af dem, mere eller mindre påtvunget, bliver full-line mærkeforhandlere i takt med, at de store koncerner får lavet redskaber i eget navn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

HCP Nordic har valgt en anden vej og arbejder med private forhandlere, som typisk har forskellige redskabsagenturer i deres butikker. Nogle er MI-forhandlere, andre har nogle få forhandlinger og importerer selv andre redskaber.

- Vi skal jo ikke bestemme over forhandlernes forretninger, siger Johnny Hansen, der heller ikke er sikker på, at kæmpestore maskinforretninger er den eneste løsning.

- Det ville selvfølgelig se potent ud med to store kæmpeforhandlere for Deutz-Fahr i Jylland, én lige midt på Fyn og én øst for Storebælt, men hvem siger, at 25 mindre forhandlere ikke også kan gøre det godt? Eller at fire-fem mindre, lokale og supergode servicesteder ikke kunne slå sig sammen om at ansætte en sælger og lave en central salgsudstilling? Det, der betyder mest for os, er, at vores forhandlere er kundemindede og udnytter de salgsmuligheder, deres områder byder på, siger han.

Deutz-Fahr vil frem

Deutz-Fahr er SDF-gruppens profilmærke, og koncernen har med succes investeret massivt i brandet de sidste 10 år. Senest er en stor Serie 9 traktor med op til 340 hestekræfter rullet ind på det danske marked, og en endnu større model er på vej, men også i de mindre klasser er der sket meget. De lidt lavere profilerede Same- og Lamborghini-traktorer importeres også af HCP Nordic og sælges som fabriksordre af Deutz-Fahr forhandlerne, der også varetager service af de røde og sølvgrå traktorer.

- Deutz-Fahr investerer voldsomt i produktudvikling og tjener samtidigt tilpas med penge til at fortsætte trenden. Det skal selvfølgelig manifestere sig i en stigende markedsandel ? og det er op til os og vores forhandlere at nå nogle veldefinerede vækstmål i Danmark, Norge og Finland, siger Johnny Hansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er en af årsagerne til, at han holder et åbent øje med strukturændringerne på forhandlerområdet. Han håber nemlig, at der rundt om i de 3 nordiske lande er progressive maskinforhandlere, der vil være med til at indfri målene.