De danske forbrugere efterspørger produkter, der er produceret med omtanke for dyrenes velfærd i en sådan grad, at der ikke er varer eller producenter nok til at efterkomme behovet. Det oplyser Dansk Supermarked i en pressemeddelelse. Derfor går branchen nu sammen om at gøre det nemmere for danske landmænd og fødevareproducenter at lægge produktionen om; til gavn for dyr og forbrugere.

Det er Dyrenes Beskyttelse, Landbrug & Fødevarer og Dansk Supermarked Group, som arbejder sammen om at hjælpe de små og store producenter i gang med at omlægge til mere dyrevelfærd. Derfor har de indkaldt producenter, leverandører, detailhandel og dyreværnsorganisationer til konference for at sætte fokus på mulighederne for at omlægge til højere dyrevelfærd. Samlet kan branchen nemlig levere nødvendig viden, rådgivning og hyldeplads til producenterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil gerne i dialog med alle, der interesserer sig for dyrevelfærd, og som har gennemslagskraft til at gøre en forskel på dyrevelfærdsområdet. Vores mål er at gøre det så nemt som muligt for producenterne at komme i gang med omlægningen, siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for ferskvarer i Dansk Supermarked Group, der står bag kæderne Netto, Føtex og Bilka.

De tre kæder har tidligere meldt ud, at buræg udfases i butikkerne, begyndende med Føtex fra 1. september, for at flytte salget til blandt andre økologiske æg og æg fra fritgående høns. Men indenfor en række andre varegrupper er den slags skift mod øget dyrevelfærd slet ikke muligt i dag.

Mangel på dyrevelfærdsprodukter

Dagligvaremarkedet er udfordret af små mængder danske dyrevelfærdsprodukter, og håbet fra Dansk Supermarked Group er derfor, at de sammen med blandt andre Dyrenes Beskyttelse og Landbrug & Fødevarer kan få flere leverandører og producenter i spil og derigennem øge mængden af produkter, der kan spises med god samvittighed.

-Fersk kød og fjerkræ og dermed også pålæg og pølser er blandt de produkter, der er mangel på. Forbrugerne må ofte nøjes med et meget snævert udvalg, hvis de vil købe ind med god samvittighed på dyrenes vegne, siger Jeppe Dahl Jeppesen.

Afgørende betydning

Tidligere i marts 2016 indgik Dansk Supermarked Group en ambitiøs samarbejdsaftale med Dyrenes Beskyttelse, der skal sikre mere dyrevelfærd hos landbrugsdyrene. Sammen satte parterne et mål om at forbedre dyrevelfærden med en halv milliard kroner inden 2020.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Allerede dengang lød vurderingen, at målsætningen vil få afgørende betydning for udviklingen af markedet for produkter med fokus på dyrevelfærd.

Hos Dyrenes Beskyttelse er det da også vigtigt at understrege, at de sammen med detailhandlen kan hjælpe landmændene godt på vej mod mere dyrevelfærd.

- Det her er et meget godt eksempel på, hvordan vi med vores erfaring kan binde detailhandel og producenter bedre sammen. Når vi sætter handling bag vores ord, viser vi virkelig, at vi kan højne dyrevelfærden, siger Britta Riis, direktør hos Dyrenes Beskyttelse.