Forsøg med landbrugsmaskiner skal dokumenteres med GPS. Vejdirektoratet hkælper med tilladelserne.

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt har præsenteret en forsøgsordning, der gør det muligt at køre med større landbrugsmaskiner, eksempelvis med bælter, på de landeveje, der er statsveje.

Han forklarer over for Maskinbladet, at han har modtaget mange henvendelser fra landbrugsorganisationerne om, at det skal være nemmere at få eksempelvis bæltekøretøjerne transporteret mellem markerne, og at forsøgsordningen sidste år kom for sent i gang. Derfor kommer den nye forsøgsordning til at køre frem til 1. januar 2018.

- Jeg vil gerne have, at vi prøver at gøre det lidt nemmere for hinanden, så vi ikke har regler for reglernes skyld,

Hans Christian Scmidt, transport- og bygningsminister

KL stritter imod

Maskinbladet peger på, at forsøgsordningen kun gælder statsvejene, mens kommunevejene ikke er omfattet, og dermed er den største del af vejnettet uden for:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Forsøgsordningen er skruet sådan sammen, at hvis nogen ønsker det, undersøger Vejdirektoratet ved kommunerne, om de vil give tilladelserne. Det vil de tit, men det ville være nemmere, hvis Kommunernes Landsforening gik direkte med i forsøget. Det har ikke kunnet lade sig gøre. Jeg vil gerne have, at vi prøver at gøre det lidt nemmere for hinanden, så vi ikke har regler for reglernes skyld. Vi skal gøre det praktisk muligt for alle. Det gælder også for dyrskuernes meget store maskiner, der får dispensation frem til august 2017, så vi får den næste dyrskuesæson med, fortæller Hans Chr. Schmidt videre.

Permanent?

De landbrugsmaskiner, der blive omfattet af forsøgsordningen, forsynes så med en gps - betalt af Vejdirektoratet, fordi der er tale om et forsøg:

- Vi vil gerne lave en undersøgelse af forsøgets virkning. Vi vil vide, hvor meget der køres, og hvor landbrugsmaskinerne anvendes. Jeg tror, at det kommer til at vise, at ordningen fungerer og kan gøres permanent, fordi brugen ikke er større, men at det er meget generende for dem, de nuværende regler rammer, slutter transport- og bygningsministeren.