Som arbejdsgiver har man ret til at bestemme, hvordan man gerne vil have tingene gjort og hvornår. Og mange arbejdsgivere giver også en klar og venlig information og støtte, men ofte lykkes det ikke, og nogle gange lykkes det kun, når lederen selv er til stede. Når lederen ikke er der, gør medarbejderne, som de altid har gjort. Meget frustrerende, og hvad gør man så ved det?

Jeg har tidligere skrevet om både nudging og ledelse af forandringer, og her er muligheden for indsigt i årsagerne:

Artiklen fortsætter efter annoncen

? Mennesker er styret af følelser og handler ofte irrationelt. Vi gør det, vi har lyst til og det, der føles rigtigt.

? Forandringer skal give mening - for både den rationelle og den irrationelle side af mennesker, før vi flytter os.

?Vi ved, hvad vi har, ikke hvad vi får?. Derfor skal den gevinst, forandringen kan give være stor for at få os ud af komfortzonen.

Der er ikke ét enkelt svar på, hvordan man som leder kan få bedre gennemslagskraft, når man ønsker forandringer, men hvis man accepterer ovenstående årsager, så accepterer man også, at forandring tager tid og kræver støtte.

I Agro, der udkommer fredag den 8. januar kan du læse mere om nudging og at forbedre sig som leder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Har du abonnement på bladet, kan artiklen desuden allerede nu læses på agrologisk.dk ved at klikke her:

Brugernavnet er dit abonnementsnummer, og adgangskoden er dit postnummer.

Ikkeabonnenter kan også læse artiklen på hjemmesiden ved at købe adgang til den.

Der kan bestilles abonnement på www.agrologisk.dk eller telefon 76 20 79 70.