Her i landet er der tradition for at græsensilagen samles op og snittes på marken af store og selvkørende finsnittere. I Tyskland, Holland og mange sydeuropæiske lande udføres opgaven af pickupvogne. Vognene kan være både med og uden indbygget snitter. Ud over ensilering anvendes vogne også til opsamling og transport af græs, som udfodres friskt til køerne.

Pickupvognene er også kommet her til landet, og her er det først og fremmest større malkekvægsbesætninger, som selv udfører ensileringen, der anvender vognene. Flere maskinstationer kører også med vognene og her er det specielt mindre slæt, hvor pickupvognene kan udføre opgaven billigere end det traditionelle sæt bestående af finsnitter og flere vogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To i en vogn

Den brugt Pöttinger Jumbo 6000 Combiline er set hos Ole Hedeman Maskinforretning. Vogne er fra 2009 og er fuldstændig renoveret op. Vognen er med tvangsstyret bogie og er monteret med Vredestein Pro dæk i dimensionen 800/40 R26,5. Vognen rummer 36 kubikmeter, og da pickuppen kan løftes op, og vognen er uden overdækning, kan den umiddelbart anvendes som frakørselsvogn. For at minimerer aflæsningstiden trækkes bundkæderne af hydraulikmotorer med to trin.

Svingbar knivbjælke

Pöttinger Jumbo 6000 Combiline er monteret med 45 knive, og den teoretiske snitlængde er på 34 millimeter. Afgrøden samles op af en pickup der er to meter bred, og som er monteret med seks rækker pickupfjedre. Knivene aktiveres fra terminalen i førerkabinen, og når knivbjælken skal serviceres, anvendes trykknapper på vognens chassis til betjening af hydraulikken, som trækket knivbjælken væk fra rotoren. Når knivbjælken er trukket helt ud, kan bjælken svinges ud på venstre side af vognen. Det gør det let at afmontere knive til slibning og servicere knivbjælken med nye knive.

For at beskytte knivene, er der ved de enkelte knive monteret en fjeder, som tillader kniven at undvige fremmedlegemer.

Opdateret i 2008

I 2010 fik modeller i Jumbo Combiline-serie påhæftet et 10-tal i modelbetegnelsen. Jumbo 6000 Combiline fik således modelbetegnelsen 6010. Opgraderingen betød ikke noget for vognens størrelse men betød større effektivitet foran på vognen. Eksempelvis fik pickuppen på den nye serie otte rækker pickupfjedre mod seks rækker på model 6000. Drivlinjen, som overfører effekten fra traktoren og til snitteren på vognen, bliv ligeledes opgraderet og kunne på den nye model overføre cirka 20 procent større effekt.

Snitteren er hjertet

Lige som på presseren lever pickuppen på snittevognene et hårdt liv med jord og støv, som slider på de bevægelige dele.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når der købes brugt snittevogn, er det en god ide at starte med at undersøge pickuppen for slør og slidtage. Se efter om pickupfjedrene er i orden, og føl efter om kurvestyret er slidt. Virker det hele løst og slasket, når der tages fat i pickupfjedrene, er der risiko for, at det ikke kun er rullerne i kurvestyret der skal skiftes, men at også kurvebanen er slidt op, siger Ole Hedeman, indehaver af Ole Hedeman Maskinforretning i Storvorde.

På den brugte vogn er pickuppen renoveret op med blandt andet nye pickupfjedre.

Undersøg knivholdere

De 45 knivene på Pöttinger Jumbo 6000 Combiline kan af og påmonteres uden brug af værktøj. Knivene klikkes i og holdes herefter på plads af et par tappe.

- Mærk og se efter hvor slidte knivholderne er. Bliver de for slidte, er der risiko for, at knivene tabes, forklarer Ole Hedeman.

Som regel er det de midterest knive og knivholdere der er udsat for det største slid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Rotoren skal være i orden

Materialet presse forbi knivene og op i ladet af en kraftig stjerneformet rotor.

- Undersøg rotoren for skader efter sten og andre fremmedlegemer. Rotorens tilstand giver en god indikation på, hvor meget vognen har kørt. Tænderne på rotoren slides efterhånden runde, og det forringer snittekvaliteten og nedsætter også vognens kapacitet, siger den nordjyske forhandler.

Er der skader på rotoren eller kraftig slid på nogle tænder kan Pöttinger levere nye tænder, som svejses på rotoren.

Kig på overbelastningskoblingen

På snittevognene anvender Pöttinger en kraftoverføringsaksel med vidvinkel i begge ender. Transmissionen beskyttes af en sikkerhedskobling, der fra fabrikken er indstillet til 2.100 Nm.

- Koblingen slår fra, når vognen overbelastes, og kobler automatisk til når kraftudtaget kommer under 200 o/min. Koblingen kan gro sammen, og det giver risiko for overbelastning af vognen. Derfor er det vigtigt, at koblingen kontrolleres, smøres og eventuelt justeres føre sæsonen indledes, anbefaler Ole Hedeman.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På den brugte snittevogn strammes de fire bundkæder manuelt, og her er det vigtigt, at kæderne holdes stramme og eventuelt afkortes før de begynder at kamme over. Pöttinger anbefaler at der skiftes olie i vognens gear en gang årligt. Ud over smøresteder ved kraftudtag og pickup, der smøres ved hver 40. læs, anbefaler producenten, at samtlige smøresteder på vognen smøres for hver 80. læs.