New Holland kan med den nye T7 Heavy Duty-serie leverer en kompakt og stærk traktor, som rummer nye detaljer og fuld effekt til alle opgaver.

Kort efter den officielle præsentation på Agritechnica 2015 kom den første New Holland T7 HD-serie officielt til Danmark. Vi skal stadig vente lidt endnu på den endelig test version for PowerGear, og derfor giver vi denne gang et kort Preveiw på den nye traktorserie fra New Holland, som effektmæssigt placerer sig mellem T7- og T8-serien.

Serien strækker sig over to modeller med 270 og 300 nominelle hestekræfter, men når motoren presses ned i omdrejninger, så stiger effekten til 313 hestekræfter på topmodellen.

Og netop 300 hestekræfter i en traktor med 2,9 meter akselafstand og en vægtklasse fra 10,5 ton, er en traktormodel, som rammer godt ind på det danske marked.

Traktoren vil være helt perfekt foran den seks furet liftplov, bigballepresseren eller måske den 25 ton gyllevogn. Der er altså tale om en god all-round traktor, og traktoren rammer derfor godt ind på langt de fleste bedrifter og maskinstationer.

Forstærket traktor

HD står for Heavy Duty, og den nye T7 HD-serie er også en forstærket T7.

Akselafstanden er øget med 11,1 centimeter til 2,9 meter, og ellers er det samme kabine, og næsten samme motor.

Motoren er den velkendte Fiat Powertrain Technologies (FPT) på 6,7 liter, som også er monteret i den nuværende T7-serie. Dog er topstykket forstærket, og det samme gælder plejestænger og lejer. Effekten er dermed opjusteret og i topmodellen yder traktoren 300 nominelle hestekræfter, men 313 når motoren presses. Der er ingen boost-funktion på traktoren, og det har den fordel, at den maksimale effekt er til rådighed hele tiden - også ved eksempelvis pløjearbejdet.

New Holland oplyser momentstigningen til 28 procent på topmodellen og hele 32 procent på den mindste model i serien.

Momentet på topmodellen, som vi ser nærmere på i dag, yder 1.282 newtonmeter.

Forakslen er samme model, som benyttes på T8-serien, dog med to store cylindre, som sørger for affjedringen af traktoren, hvor hvert stempel kan give sig 110 millimeter. Akselafstanden på T7 Heavy Duty er 50,5 centimeter kortere end på T8-serien.

Det betyder også, at fabrikken oplyser, at man kan monterer tvillinghjul på foraksel, uden at bekymre sig om hjullejerens tilstand.

Store dæk

Bagtøjet er også forstærket, og den nye traktorserie løfter 11 ton ved liftarmekrogene, og løfter 9,2 ton i hele løfteområdet. Frontliften tager 5,8 ton.

Hydraulikkapaciteten på traktoren er standard 165 liter i minuttet, men der kan tilvælges en større pumpe, som leverer 220 liter i minuttet.

Det forstærkede bagtøj betyder også at der kan monteres store bagdæk på traktoren i form af 900/60R42, som er gruppe 49 dæk med 2,1 meter dækdiameter.

Ren SCR-teknologi

Motoren lever op til Stage IV-kravene med Hi-eSCR-teknologi, som lyder fornemt, men faktisk bare betyder, at chaufføren skal fylde AdBlue på traktoren, også foregår al bekæmpelse af blandt andet NOx- og PM-partikler efter udstødningsgassen har forladt motorrummet.

Det betyder også, at der ikke er vedligehold af dieselpartikelfilter, og der ikke er EGR-teknologi i motorrummet.

EGR-teknologien betyder, at udstødningsgassen recirkulerer i motorens forbrænding.

I stedet kommer udstødningsgassen igennem en DOC-katalysator, hvor partiklerne bliver iltet, så den lettere kan reagere med AdBlue-væsken, som sprøjtes ind umiddelbart efter.

Herefter reagerer AdBlue og udstødningspartiklerne i SCR-katalysatoren. For at leve op til de nyeste emmisionskrav, så tilsættes der mere AdBlue på Sage IV-motorerne, og det skaber en større forekomst af ammoniak.

Denne ekstra ammoniak fjernes i en CUC-katalysator, som sidder efter SCR-katalysatoren. Alle katalysatorer er vedligeholdesfrie.

Brems uden hydraulik

T7 HD-serien præsenteres med en ny form for kraftig motorbremse, hvor en ekstra pedal til venstre for koblingen kan aktiveres, og traktoren vil stoppe tilførselen af brændstof. Samtidigt vil der sættes maksimal hastighed på kølevingerne, og den variabel turbo vil blive vinklet op.

Alt dette er med til at bremse traktoren, og fra armlænet, kan bremseeffekten sættes i tre niveauer.

Kendt teknik i kabinen

Kabinen på T7 HD er kendt fra T7 og T6-serien og alle funktioner er samlet i højre armlæn, som også er kendt fra de øvrige New Holland-traktorer. Forenden af højrearmlæn sidder IntelliVeiw-terminalen, som rummer samtlige indstillinger på traktoren og i denne terminal, er det nu også muligt at flytte rundt på kørehåndtagets funktioner.

Sidder du med en mobil - så klik HER, for at se PowerGearPreveiw-filmen.